"Човекът е създаден за нещо по-добро от преразпределение на калта. Всяка работа от този вид, трябва да бъде извършвана от машина." Оскар Уайлд
Отдясно призовават за „по-здрава работа“, отляво за повече работни места. Мечтата, че автоматизацията ще доведе до по-малко часове труд, сякаш е потънала в забрава.
Ако има едно нещо, за което на практика всички футуролози навремето бяха на едно мнение то е, че през 21-ви век ще има много по-малко работа. Какво ли биха си помислили, ако разберат, че през 2012-та г., работния ден от 9 до 5 във Великобритания се превърна в нещо по-скоро, като от 7 до 7 ч.? Те със сигурност щяха да се огледат и да видят технологиите, които заместиха, в много професии, необходимостта от тежка физическа сила, щяха да видят увеличаването на производствената автоматизация и масовото производство и да се запитат – защо се прекарват по 12 часа на ден за обслужващи задачи?
На този въпрос няма адекватен отговор, нито отдясно, нито отляво. Консерваторите винаги са обичали да говорят с патос за моралната сила на упоритата работа, като и по-голямата част от левицата се фокусират върху ужасните ефекти на масовата безработица, като от там и решението им за „повече работни места“ е типичният отговор на кризата. Разумно е да сметнем, че предишните поколения биха счели това за абсолютно разочарование.
В почти всички случаи утопистите, социалистите и футуролозите вярваха, че работата в крайна сметка може да бъде премахната по простата причина, че можем да оставим машините да я вършат. Мислителят и социалист Пол Лафарг в трактатът си „Правото да бъдеш мързелив“, през 1883-та г., пише:
„Нашите машини с огнен дъх и крайници от неизносваща се стомана, с неизчерпаема и чудесна плодотворност, извършват сами и с покорност свещената си работа. И въпреки това, геният на капитализма и неговите велики философи, остава доминиран от предразсъдъкът за „система на заплащане“ – най-лошата черта на робството. Те все още не разбират, че машината е спасителят на човечеството, богът който ще освободи човека от работата за чужда сметка, богът който ще му осигури свободно време и почивка.“
Оскар Уайлд също очевидно е съгласен, в своето есе: „Човешката душа при социализмът“, през 1891-ва г., той презрително посочва:
„глупостите, които се пишат и за които се говори днес за достойнствата на физическият труд“
и продължава настоятелно:
„човекът е създаден за нещо по-добро от преразпределение на калта. Всяка работа от този вид, трябва да бъде извършвана от машина.“
Той заявява съвсем откровено, какво има предвид:
„Машините трябва да работят за нас в мините за въглища, да извършват всички санитарни услуги, да са огнярите на параходите, да почистват улиците и да пренасят съобщенията в дъждовни дни, изобщо да правят всичко, което е досадно или изтощително.“
И Лафарг и Уайлд биха били ужасени, ако можеха да осъзнаят, че само след двадесет години, физическата работа ще се превърне в идеология на лейбъристите и комунистическите партии(идеология на труда), които ще се отдадат на издигането й в култ, вместо на борба за преустановяването й.
И така идеите биват изменени в последствие. След революцията в Русия, един от великите привърженици на идеологията на труда – Алексей Гастев, бивш работник в металопреработвателна фабрика и водач на синдикат се превръща в поет, който публикува антологии със заглавия, като: „Поезия от фабриката“. Той се превръща във водещ ентусиаст и привърженик на тейлъризмът в СССР, американската управленска техника, която бива критикувана от левите за свеждане на човека до „шпица“ в машината, като става и управлява Централния Институт на Труда, спонсориран от държавата. Запитан по тези въпроси, през 1926-та г. от германският ляв Ърнст Толер, Гастев отговаря: „Нашите надежди са, чрез откритията си скоро да достигнем до етап, в който човек извършващ дадена работа за осем часа да успява да я свърши за два или три.“ Някъде по тази линия, това обаче бива забравено за сметка на стахановизмът на Алексей Стаханов, който издига в култ свръх-човешкия труд на миньорите.
Странното е, че и американските индустриални теоретици днес, сякаш споделят социалистическите гледни точки. Въпреки, че Бъкминстър Фулър, дизайнер, инженер и енциклопедист, открито заявява, че в „индустриалното уравнение“ технологията е средството, което дава възможността на човечеството да произвежда повече с по-малко, като смята и че скоро самият смисъл на думата „труд“ ще изчезне. През 1963-та г., пише: „Само след век, думата „работник“ няма да се разбира. Тя ще стане от онези, на които трябва да потърсиш значението в речника от 20-ти век.“ Само, ако беше истина…, но в последните десет години според новия „труд“ – „всички сме средна класа сега“, няма го смисълът за действително елиминиране на досадния труд, все още разделението е на трудещи се и на притежаващи.
Според проучванията, които отдавна ни показват, че работещите смятат своя труд и работни места за безмислени. Много хора поглеждат към местата, за които има голям наплив, като оператори в кол-центрове, човешки ресурси и най-вече в сферата на услугите, би било трудно да не се съгласим с проучванията.
И все пак има надежда, утопичността на идеята за елиминиране на индустриалния труд, започва да отпада постепенно. Само за последното десетилетие, работниците в стоманолеярните в Шефийлд са произвели повече стомана отколкото преди и то само с една далеч по-малка част от предишният си персонал. Пристанищата в Авонмут, Тилбъри, Тийспорт и Саутхемптън постоянно съкращават работници, но не и тонаж.
Този резултат, обаче не може да се разглежда, като „освобождаване от труд“, както Маркс някога заяви: „лов сутрин, риболов следобед и критика след вечеря“. Не, вместо това, работниците са подложени на срам и бедност, както и безкрайното търсене и тревоги, около намирането на нова работа, често която ще се окаже несигурна, зле платена и без синдикати, каквито са в сферата на услугите. В днешната ера, това е действителността. Така, че идеята за висококвалифицирани и сигурни работни места и гордост от труда едва се преглъща. Трябва да си спомним идеите на работническите движения за елиминирането на всяка досадна, обслужваща и монотонна работа. Разполагаме с машините, които да направят това реалност. За съжаление все още сякаш не разполагаме с волята.Стани приятел на Поглед.инфо във faceboo...
Учтиви идилци от Дон в Париж
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1