Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.08.2013 19:29 - Главно мюфтийство заведе над 90 дела срещу България в.Десант
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 1793 Коментари: 2 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  Автор : Калина Станкова   Шабанали Ахмед посреща Боздаг в Кърджали. Малко по-късно, когато българските журналисти ги няма, му подарява снимка на Регионалния музей като обещание, че имотът ще бъде отнет от българската държава Ще има и още искове срещу държавата заради вакъфските имоти, заканиха се от мюсюлманското вероизповедание   Близо 90 дела в различни съдилища из цялата страна е завело мюсюлманското вероизповедание, с претенциите собствеността върху вакъфските имоти да му бъде възстановена. Със сигурност ще има още искове. С това свое изявление председателят на Висшия духовен съвет на мюсюлманите в България Шабанали Ахмед заложи мина в иначе спокойното битуване на религиозните общности у нас.

„На първо време битката ще е за 10-12 някогашни джамии в страната, които от доста време не са действащи храмове, но и не са наша собственост. Сред тях са джамията „Хамза бей” в Стара Загора, превърната в Музей на религиите, „Байраклъ” в Самоков и в Кюстендил - „Фатих Мехмет”, посочи духовникът.
Той допълни, че в Пловдив през 1950 г. частно лице е закупило джамийска сграда и част от двора, където е изградил ресторант, с което религиозните водачи не са съгласни, поради това ще има съдебен казус. Той изброи още вакъфи, нарочени за връщане във владение на Главното мюфтийство.

В Разград джамията „Ибрахим паша” също не е собственост на мюсюлманското вероизповедание. Археологическият музей в София се помещава в сградата на джамията „Махмуд паша”, за която имало документи за собственост, но дело още не е заведено.
Списъкът на спорните имоти бил дълъг и със сигурност можело да бъде видян в Главното мюфтийство или при екипа на адвоката Красимир Руев (той представлява мюсюлманското вероизповедание по делото за сградата на Безистена в Ямбол), но висшият духовник не го познавал в детайли.

Затова пък, по време на обиколката на турския вицепремиер Бекир Боздаг в Кърджали Шабанали Ахмед показа, че е съвсем в час, когато стана дума за сградата на местния Исторически музей. И нея ще си вземем чрез съда, уверил той чуждия управник, който ошета „неофициално“ България с една единствена цел. Да нагледа имотите, които турската страна си е харесала и е решила да сложи ръка върху тях. Както и да състави подробен списък на така наречените „вакъфи“.

Мюсюлманското вероизповедание е завело дело в Кърджалийския окръжен съд срещу МРРБ за възстановяване на собствеността върху парцела, където в сградата на Медресето се помещава богатата експозиция на Регионалния исторически музей.
Първото съдебно заседание по казуса се е състояло на 14 май т.г., датата за гледането на делото по същество още не е насрочена. Мюсюлманството се изправя срещу държавата с претенцията сградата на музея и парцелът в съседство, където с доброволен труд и дарения старите кърджалийци са изградили спортна площадка, да бъдат предадени във владение на Главното мюфтийство.

„Каква ще бъде съдбата на сградата ще се види впоследствие”. Това обясни Шабанали Ахмед, докато беше в Кърджали за тридневните празници на Рамазана. „Не знаем какво ще бъде решението на съда. Ако ние спечелим делото и собствеността ни върху сградата бъде възстановена, тя може да бъде използвана като музей под наем, може и за други нужди, но това още не е коментирано”, намекна той.
Сградата, в която от близо 30 години се помещава изключително богатата експозиция на Регионалния исторически музей в Кърджали, е построена през 20-те г. на миналия век по проект на руския архитект Померанцев, професор в Художествената галерия на Санкт Петербург.

Архитектурата е в средноазиатски стил, сградата е била предназначена за духовно мюсюлманско училище (медресе), но никога не е функционирала като такава.
В рамките на последните 2-3 месеца обаче се случват странни съвпадения около архитектурния паметник. Първо, на 19 май т. г. лидер на изселническа организация в Одрин извика от трибуната на възпоменателния митинг за така наречения „Възродителен процес” в Джебел, че сградата на музея в Кърджали е на мюсюлманите и те трябва да си я върнат незабавно.

Въпросният Зюрфедтин Хаджиоглу тогава каза: „Щом Медресето е градено с парите от продажбата на кожите на жертвените кочове на нашите предци, щом издръжката на църквата „Св. Стефан” в Истанбул струва милиони, защо да не си върнем имота? Той е собственост на мюсюлманите и ние ще си поискаме от държавата всички вакъфски имоти. Защо да не можем там да изградим джамия и в нея да се водят големите петъчни молитвени служби”.

Хаджиоглу е същият, който преди време оскверни името на освободителя на Кърджали
от Балканската война генерал Васил Делов и попречи той да бъде номиниран посмъртно за почетен гражданин. Това се случи миналия октомври, когато градът честваше 100-годишнината от освобождението си от турско робство.
Второ, след твърде кратко време на инспекция на отоманските имоти в България пристигна турският вицепремиер Бекир Боздаг. Който получи странен подарък от районното мюфтийство в Кърджали – голямата снимка на Регионалния исторически музей. 
Малко преди това, в средата на юли, в парламента бе внесен законопроектът за поправките в Закона за защита на вероизповеданията.

Шабанали Ахмед коментира, че промените в Закона за вероизповеданията всъщност ще облагодетелстват повече БПЦ, отколкото мюсюлманската общност. „Църквите са повече от джамиите и е редно православието да си върне собствеността. Този закон не обхваща Медресето, то не е действащ храм. Става дума за действали в миналото храмове”, подчерта той.
Възможността уникалната сграда на Медресето да бъде опразнена от десетките хиляди експонати остана без коментар от страна на духовника.

Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за вероизповеданията бе внесен на 16 юли т.г. Той отваря вратата за предоставянето на обекти с национално значение на съответните религиозни общности и никой не би могъл да предвиди последващите им решения и действия за приложението на въпросните имоти.

Твърде скоро след този факт, на тридневна обиколка у нас пристигна и турският вицепремиер Бекир Боздаг. Според съобщение на Анадолската агенция, той обърнал специално внимание на правния статут върху собствеността им, като е акцентирал върху желанието на Анкара да започне реставрацията им.
Сигурно тази изключително чувствителна тема е била причината българските журналисти да бъдат гонени и недопускани в близост до човека на  Ердоган.

Списък на по-известните съдебни дела, водени от  Главно мюфтийство

В Пловдив мюфтийството иска „връщане“ на три вакъфски имота – бившата турска баня "Чифте хамам", която сега е превърната в музей на съвременното изкуство, бившата „Ташкия джамия“, сега действащ ресторант, както и 100 декара земя, върху която са турските гробища. Предявени са претенции и към Картинната галерия в града, която някога е била джамия „Имарет“.

Враца – делото за връщането на „Ески джамия“ вече е в ход. В момента сградата представлява паметник на културата и е превърната в природонаучен център.

Дупница - заведено е дело за собствеността на бившата джамия в града. Някога сградата е била турски конак и затвор, сега е паметник на културата.

Във Видин претенциите на имамите са отправени към светски сгради. През януари т.г. главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи внася искова молба до Районния съд за „възстановяване“ на имоти, като в списъка му попадат две от знаковите за Видин сгради - на Историческия музей, известен като Конака, и на турската поща. Конакът е строен през XVIII век и е служил за полицейско управление. От 1956 г. в него е настанен Историческият музей на Видин. Най-ценна е археологическата експозиция, включваща находки от римските градове Рациария и Бонония.

Стара Загора – претенциите са към джамията „Хамза бей“. Сградата сега е Музей на религиите.

Кюстендил – и делото за връщане на джамията “Фатих Мехмет” е в ход. Тя не действа от 300 години, а в близост до нея има паметник на Ильо войвода.

Самоков - заведено е дело за джамията „Байраклъ”. В момента сградата служи за нуждите на местния музей.

Кърджали – претенциите на мюсюлманското вероизповедание са към сградата на Историческия музей. Тя е строена за медресе, но никога не е била използвана като такова. Делото е в ход и предстои решение на съда до края на годината.

Разград – заведено е дело за джамията „Макбул Ибрахим паша“, която е паметник на културата, а в момента там текат археологически разкопки. Не се използва за джамия от миналия век.

София – претенциите на мюфтийството са към сградата на Археологическия музей, където някога е била джамията „Махмуд паша“, както и към църквата „Свети седмочисленици“,  където пък се е помещавала Черната джамия.

Ямбол - заведено е дело, с което мюфтийството иска собствеността на Безистена - уникален паметник на културата, представляващ единствения покрит пазар в България от епохата на османизма.

Гоце Делчев – заведено е дело за единствената джамия в Гоце Делчев - „Караджа паша“, която днес е паметник на културата.

Варна – текат съдебни дела за три бивши вакъфски имота в центъра на града.

Варненското село Езерово – претенциите пред съда са за джамията и медресето в селото. Сградите не се използват от 1955 г. насам.
Ключови думи: главно мюфтийство, дела срещу България, вакъфските имоти, Бекир Боздаг
  image   Галерия image Ще има още искове срещу българската държава, закани се мюсюлманският духовник Ахмед image Регионалният музей в Кърджали може да се превърне в действаща джамия, ако българският съд отсъди собствеността на сградата в полза на мюфтийството




Гласувай:
2


Вълнообразно


1. shtaparov - Ако отнемем юридическите им права ...
16.08.2013 20:05
Ако отнемем юридическите им права обаче или ги обединим под една шапка с тези на евангелистите,доста ще се озорят докато заведат дела срещу нас тези безочливи натурници! Но за арбитри в такива дела е редно да участват само православните духовници като представители на традиционното Българско вероизповедание! Понеже над 90% от джамиите,които ни искат по съдебен ред сега,някога са били църкви,обърнати в джамвии насила,без никакви дела или съгласие,по времето на Селим първи или Мехмед четвърти! Затова е редно с тях да се постъпва реципрочно: както са "създадени" джамиите (в над 90% насила),така да им се отнемат! Това е справедливо за нас и само то ще ни позволи да отвърнем достойно на тяхната непристойна несправедливост! Понеже в муслиманските общества демокрация няма- там има само теокрация! А ако почнат много да наглеят но властта ни си е на място,ще се наложи да им приложи реципрочния принцип: колко Български църкви в Турция- толкова турски джамии в България!
цитирай
2. zaw12929 - НЯМА ДА ВЗЕМАТ НИЩО- ЗА ТУРЦИЯ ТЕЗИ ...
17.08.2013 16:48
НЯМА ДА ВЗЕМАТ НИЩО- ЗА ТУРЦИЯ ТЕЗИ ВЪПРОСИ СА УРЕДЕНИ СЪС СПОГОДБА БЪЛГАРИЯ- ТУРЦИЯ. Има искане, има отказ и толкова. Оставете съдът да решава и не дразнете турците

не пишете грубо за турските бългасри. Тези писания могат после да оборят решенията на българския съд пред европейския. Не ги смятайте втора ръка граждани- всички сме българи с еднакви права
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19829935
Постинги: 45056
Коментари: 6164
Гласове: 7181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930