Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.09.2013 19:16 - Цветлин Йовчев: Не искам вече полицаи на пътя, а при крадците в квартала http://www.epochtimes-bg.com
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 539 Коментари: 0 Гласове:
0



 
image
СНИМКА: ДЕСИСЛАВА КУЛЕЛИЕВА

Роден на 7 май 1964 г. в Плевен. От 1987 до 1992 г. е корабен механик в Българския морски флот.
През 1993 г. постъпва в Национална служба "Сигурност", преминава през всички ръководни длъжности, а през 2008 г. е назначен за директор на ГД "Контраразузнаване" в ДАНС. Година по-късно оглавява държавната агенция.
През 2011 г. става съветник в Министерския съвет, а година по-късно - началник на кабинета на президента.
На 29 май 2013 г. е избран за министър на вътрешните работи

С Цветлин Йовчев разговаря Слави Ангелов

- Г-н министър, как ще коментирате фактите по разследването "Палките 2": От 60 полицейски екипа само един не взема подкупи и това е патрулът, който има уговорка с "Вътрешна сигурност" да уличава колегите си в корупция?

- Това показва състоянието на системата какво е. Ние не трябва да се крием от проблемите и не трябва да ги замитаме под килима. Това не е правилен подход. Трябва в момента методично и системно да работим, за да отстраним тези проблеми.

Едно от нещата, които залагаме в програмата си, е интегритетът на служителите. И това означава не само лоялност, но и съпричастност към целите, които сме си поставили в министерството. За да се случи това нещо, ни е необходим ефективен контрол върху служителите, но и изграждане на такава култура, която да ги възпитава в непримиримост към корупцията.

Това е трудно и ще бъде дълъг процес. Но пък контрола можем да започнем веднага.

- Какво конкретно смятате да предприемете?

- Сега, на 26 септември, ще имаме в министерството национално съвещание. На него ще бъдат представени конкретни мерки по отношение на автопатрулите на охранителната полиция, за които вие сте писали днес (в броя от вторник - бел. авт.), и по отношение на останалите служби, които работят по пътния контрол.

- Но как конкретно ще ограничите корупцията при пътните проверки?

- Има една инструкция за контрола върху пътното движение, която беше обнародвана съвсем скоро. Там има един чл. 58, ал. 1, в който са изброени случаите, в които полицаят може да спира за проверка шофьори напътя.

- Кои са тези случаи?

- Става въпрос за 4 казуса. Първият е, когато има видимо нарушаване на правилата от страна на шофьора. Вторият, когато шофьорът вози неправилно опасен товар, който създава заплаха за останалите участници в движението.

Третата възможност за пътна проверка е, когато поведението на шофьора и движението на автомобила му пораждат съмнения, че той е употребил алкохол или упойващи вещества.

А последният е, когато има данни, че водачът е участвал в катастрофа или пък в някакво престъпление.

- Но така описаните казуси ще продължат да дават и в бъдеще възможност за твърде широка, субективна оценка от страна на полицая на пътя при преценката му кого да спира. Има ли и други механизми, които да ограничават масовите в момента проверки.

- Ще има. Истината е, че от много време не са прилагани ефективни мерки срещу полицейската корупция на пътя. Сега имаме всичко като разпоредби и ни трябва много натиск, за да могат да започнат да се изпълняват.

Имаме едни отдели в Главната дирекция "Национална полиция", които в момента не си изпълняват дори и методическите функции. И ако утре ние ги закрием, това няма да се усети по никакъв начин. Сега точно на тях ще възложим контрола дали се изпълняват мерките, които сме предприели срещу пътната корупция. Те ще упражняват контрол.

image Текстът в “24 часа” за шокираща корупция, разкрита в акция “Палките 2” image Призивът във вестника за забрана на рутинните полицейски проверки на пътя

- Какво още конкретно ще предприемете?

- Една от новите мерки е изискването патрулът да докладва по радиостанцията, че спира автомобил, още преди проверяваната кола да е спряла. По радиостанцията той докладва с определен код, свързан с причината да спре автомобила.

Това вече го има като документ. Сега трябва да направим така, че да започне да се изпълнява. Което е по-трудната част.

- Когато има основание, е разбираемо, но ще продължат ли полицаите да спират коли и за рутинни проверки?

- Не. Рутинните проверки ги спираме. Рутинните проверки ние реално ги спираме с тази инструкция, която трябва вече да се изпълнява от всички полицаи на пътя, и ние ще ги контролираме за това.

Ще ограничим до минимум случаите, в които патрулът спира автомобил на пътя. Дори и да е засечен с превишена скорост, вече няма да се спира. Получава си после акта и това е. Ще вървим в тази посока.

Може да се каже, че ние изцяло променяме концепцията им на работа. Аз не искам да хванат някого в нарушение и да го глобят. Аз искам да предотвратяват нарушенията. Точно за това и публикуваме всеки ден къде са поставени полицейските камери на пътя.

- Мнозина казват, че това не еправилно, защото няма ефект...

- Правилно е, защото смисълът на това да поставиш камера и знак за нея е да бъде принуден водачът да намали, докато преминава през опасния участък. Целта не е той да бъде хванат в нарушение и санкциониран. Защото, ако вместо да намали, мине с висока скорост и убие човек, какъв е смисълът после да го глобяваме?

Никакъв. И точно за това съм разпоредил автопатрулът да не дебне след опасния участък, а да застава пред него. За да го видят и намалят.

Вече ще оценяваме полицаите не според това колко акта са съставили и колко нарушения са констатирали, а според това в участъка, за който отговарят, колко произшествия има и колко загинали и ранени. И оценката им ще върви нагоре, ако жертвите при тях са по-малко.

- А каква е възможността огромна част от патрулите на охранителната полиция да бъдат пренасочени от проверки на пътищата към вътрешността на кварталите, където са крадците, грабителите?

- Точно това правим в момента с интерактивната карта, в която се въвежда абсолютно всяко регистрирано престъпление. Дава ти възможност да видиш концентрацията на престъпления във всяка една точка на града, по кое време на денонощието какви престъпления се извършват.

И аз в момента съм им дал срок да изготвят планове, в които според тази карта, където има най-много престъпления, точно там да бъдат насочени техните автопатрули. И картата ще се актуализира всеки месец.

Не може да имам червена точка на картата и да нямам автопатрул там. И този автопатрул ще следи на място точно за тези престъпления, които се случват често в района.
Освен това съм им разпоредил автопатрулите да имат и пеши обход. Значи не само да стоят в колата, но и да обикалят. Тези автопатрули вече ще носят отговорност за всичко, което се случва в техния район.

- Кога ще започне да функционира тази система?

- Плановете трябва да бъдат готови до дни. Оттам вече е въпрос на натиск да започнат да се изпълняват. Това ще реши в голяма степен проблема с битовата престъпност. Защото истината е, че в момента патрулите не са там, където трябва.

Искам патрулът да бъде там, където е престъплението, а не да отидат на 60-70 км от там, да се разположат на сянка на един прав участък и да махат с палката. От това няма никакъв смисъл. Те трябва да са там, където са битовите кражби.

- С тези мерки в голяма степен полицията ще се оттегли от любимия контрол върху пътната обстановка. Очаквате ли вътрешна съпротива?

- Очаквам. Срещу всяка реформа има съпротива. Особено срещу такава, която ще наруши комфорта на много хора. Но трябва да го направим. Трябва да започнем отнякъде. Така че съпротивата ще я преодоляваме.

В МВР има много проблеми. Те не са от днес, не са от вчера и не са от Цветанов.

- Решаването на големите проблеми в МВР винаги се отлага. При вас ще има ли постоянство в налагането на промените?

- Аз не съм наивник. Давам си сметка, че ще бъде много трудно и тежко, но от моя страна ще има постоянство тези промени да бъдат наложени.

-Тези проблеми вървят още от 1989 г.

- Оттогава всичко върви надолу. В МВР има два основни проблема. Единият е организацията на работа, а вторият е компетентността на служителите. Затова сега ще има курсове за ръководни кадри без откъсване от работата, защото се оказва, че тези хора не могат да планират.

Планирането в МВР, колкото и странно да звучи, се извършваше отдолу нагоре. И затова системата се носи по течението.

- А как ще се промени мисленето на полицаите, които са до хората на улицата? Наскоро пред очите ми автопатрул прибра задържан мъж на голям булевард в багажника на полицейския автомобил, за да го откара...

- Ужас...

Това между другото е най-трудното и тука сами не можем да се справим. Много е дълга темата, но ще търсим в тази насока и външна помощ, включително и по проекти.
По този въпрос ще започнем усилена работа в първите шест месеца на следващата година.





Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19827717
Постинги: 45041
Коментари: 6163
Гласове: 7181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930