Името,, Дуло,, ни е до болка познато. В същото време сведенията за този род в нашата история са твърде оскъдни.
Названието,, Дуло ,,някои свързват с етнонима,,дулати,, а други с топонима,,Дулоба,,.За началото на този род данните също са противоречиви.
Едни смятат,че родът ,,Дуло,, идва от дълбока древност,защото има митологични легенди за Ат-Дуло и Иджик Дуло но други твърдят ,че започва от Ирник макар, че има податки за неизвестни управници управлявали 300 години преди него. Всички те -забравените и неспоменатите са дадени под общото название-Авитохол (Свещен род) но подчертани ,че и те са от рода ,,Дуло,,.
Целта на този постинг не е да отхвърли или да приеме една или друга хипотеза а да търси
етимологично възможни извори на името Дуло и да посочи нови хипотези,като акцентуира върху една.
1.Ако вземем за основа гръцкият език,там най-близката дума на Дуло е—Доуло-в превод ,, роб,,.Не допускам,че този управленчески род да е произлязъл от робски род.
2.Пред вид тракийските думи запазени във Фарси,най-близката дума там е--,,Дуолу,,- в превод ,,близнаци,,.Допускам такава връзка.
3.В Кафказките диалекти съществува думата ,,Таулу,,-в превод ,, балканджии или планинци,,.Твърде е възможен този произход.
4.Да произлиза от Хунската дума -,,Доулу,,някъде ,,Тоулу,,.
Защо се спрях на тази четвърта възможност :
Забелязъл съм,че за прякор на определен род,племе ,народностна група, обикновенно се избира някоя твърде типична тяхна черта,навик или обичай,характерен само за тази група от хора.Н-р: В Хунският съюз ,който се състои от27 племена от некитайски произход Скитите са разделени на две:
а,Haoma varga-,,Върящи пиво,, б. Igra hoda –,,Ходейки играещи,,( хоро).
В този смисъл, онова което евентуално е най-типично за управляващата прослойка на Хунският съюз може да определя и името на рода. Следователно ,нещото,което е много типично трябваше да присъства и в археологичните находки: монети,каменни рисунки ,каменни бал-бали и конни украшения. Установих следното:
1.Онези бледолики хора населявали някога севера и запада на Китай от китайците са се наричали;,,Taiyang zhizi (Erzi de zhizi)- в превод ,,Синовете на слънцето,, и още,,Shen de erzi (,,Синовете на бога,,). Защото местното население ги смятало за,, пратеници на бога,,-- те са били придошли.
2.На Тохарски на слънцето се казва --,,HЬ,,(ХЮ) и от там тези хора се наричат,,Хуна,,.Те като най-важни и управляващи дават името си на Хунската конфедерация.
3.Те вярват в бога ,,Слънце,, и почти във всички археологични находки присъства слънцето.Някъде то е изобразено като розетка,на друго място като колесник с шпици или кълбовидна змия или просто като гердан от стрели или само като спирала.
4.Твърде характерно е само за тях е т.н.,,клетвена ритуална церомония,,,която също присъства в археологичните находки.Какво представлява тя:
Преди всеки важен бой или постигане на мирен договор лидерът както е на кон се обръща към слънцето (богът Сабазий) и вдига чаша с питие-(кумис,понякога смесен и с кръв) и отпивайки глътка дава клетва пред бога.След това по каноничен ред дава на дясно стоящият после на ляво стоящият и после на богатири и боили и всеки дава клетва.
Някога далеч преди, тази чаша е била -просто издълбан рог от дива коза. В най-сублимните моменти ролята на тази чаша е изпълнявана и от позлатен череп на противника. Този ритуал датира от преди н.е.Н-р още през 43 г.преди н.е.Лао-шан,който е от рода на Ашина побеждавайки царя на Ю-ечи-те Ки-Йог,от позлатеният му череп пие питието на клетвата при постигане на мирен договор между хуни и китайските посланици.
В болшинството от случаите за тази цел са използвани позлатени,посребрени или бакърени съдове-всичките извити като първообраза на кози рог и богато украсени с глави на свещенни животни: дива коза ,елен ,кон,овен ,орел и др.
5.Тези чаши са ритуални и от там са навлезли във всички езици като: Rhytos,Rhiton.Rite-в смисъл на ритуал.В българският език като-ритон.
6.Само проследявайки този ритуал в археологичните останки ние можем да определим цялата диаспора на траките-респективно българите в Египет,Европа ,Азия и Америка.
7.Най интересното е ,че на Хунски език името на тази ритуална чаша е,,Доулу,, някъде и ,,Тоулу,, --(ритон).
В заключение твърде е възможно този обичай и този предмет да са дали името на рода Дуло,като с времето името да се е видоизменило в Дуло. .От историята ни е понятен този обичай на нашите деди,които побеждавайки противника и пиейки от неговият череп питие взимали и енергията на противника.Типичен пример е цар Крум с позлатеният череп на Никифор да пие питието на победата.Може би и от думата череп идва и думата черпя.Разбира се по късно този обичай се възприема и от други народностни групи:скити,печенеги,мусагети но липсва категорично при славяни,китайци и гърци.
Тази чаша срещаме и при ,,девташларъ,,( в скута на каменните баби) до Шуменско, ,тракийският конник в Мадара и с.Борово и т.н.Съвсем не е случайен фактът ,че и в тракийските могили и в старобългарските гробове ритоните са задължителен инвентар.Съкровищета изнамерени в Унгария и Украйна и определени като български в главната част са -ритони.
Дори в старо германската епос,,Песните на Нибулингите в песента за Атила също се споменава този изключително типичен за нас обичай и за този ритуален предмет.
Литература:Проф. Иван Маразов-,,Митология на Траките,,
2.Проф. Иван Венедиков,,Медното гумно у прабългарите,,
3,Веселин Бешевлиев,,Чаша от череп у прабългарите,,
4.Доц. Дориян Александров,,Българска орда,,
5.Doз.dr. H.Berkmen,,And iзme kadehleri,,
Наколенник от историческия музей в София, където е видна клетвенната церемониална традиция.
СПОМЕН ЗА ГОЛГОТА
Защо ВЕРУЮЩАЯ и КРИВОСЛАВНАЯ РАССИЯ - Ще...
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela