Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.10.2017 18:27 - Григор Лилов: Не плащайте на колекторите! https://bultimes.com
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 258 Коментари: 0 Гласове:
1



Григор Лилов: Не плащайте на колекторите! Публикувано на 03.10.2017 в България

image  

Една добра “леля” и едни много “лоши” хора:

УЖ ОПРАВЯТ КАШАТА, А Я РАЗБЪРКВАТ ПОВЕЧЕ

Каква е опасността при колекторските фирми да отгърмите с парите си, а дългът да остане да ви се води?

Дискусията само около съдиите-изпълнители в Правната комисия на парламента не решава проблема, а създава нови

Тази седмица по инициатива на една добра леля правната комисия на парламента продължава да бистри промените в законите, които да елиминират едни лоши хора.

В тази връзка: не се бистри нещо, което сега ще ви кажа.

~~~~~~~ НЕ ПЛАЩАЙТЕ НА КОЛЕКТОРИТЕ! ~~~~~~~~~~

Един практически съвет: не плащайте дълг на колекторските фирми, защото може да изгорите с парите си, а дългът ви да остане да ви се води въпреки плащането му!

Такъв съвет досега никога не е даван публично – нито от разни „герои”, представящи като бранещи интересите на хората, нито от адвокати и юристи, нито от политици и експерти.

Въпреки че става дума за поредния набиращ гной скандал – все още в пелени. Когато този цирей се пукне след година, две, три, не се съмнявам, че герои и героини – политици, експерти, омбудсмани ще се втурнат да поправят, макар и със закъснение несправедливостта и да търсят обществени дивиденти и признание.

Защо не трябва да се плаща?

Защото за да събират вашите задължения, колекторските фирми трябва да са упълномощени официално и специално за тази цел. Това е първият вариант.

Вторият вариант е да са закупили на така нарeчения вторичен пазар тези ваши дългове. В този случай възникващите отношения са сложни, а част от тях са между така наречените “цесионер” и “цедент”.

ОБЯСНЯВАМ

1.
В първия вариант, когато плащате на коректорската фирма, вие не получавате копие от документа, с който колекторът е упълномощен от фирмата, на която дължите, да събира тези дългове.
Не се изненадвайте, ако някои от тях въобще не са упълномощени или това да е станало при особени условия, които не защищават вашите интереси.
Накратко – плащате на фирма Х за дълга, който имате за телефони, топлофикация, енерго, бързи кредити, банки и др.
Да, ама не узнавате дали тази колекторска фирма е получило правото от кредитора ви (топлофикация, енерго, мобилни оператори, бързи кредити, банки и др.) да събере дължимото освен по устните им обяснения.
Какво ви обясняват, е без значение, защото утре могат да се отметнат лесно от думите на свой служител. (дори не знаете какъв е той/тя, длъжността му, имената му, пълномощията му и т.н.)

А според закона, дори и да сте вече платили, ако парите са отишли при погрешно лице или фирма, пък дори и да е колектор, пак ще дължите същия този вече платен дълг на мобилните оператори, топлофикацията, енергото, банките, фирмите за бързи кредити и др. .

2.
Във втория вариант е още по-страшно.
Съответната фирма, на която дължите (топлофикация, енерго, моб.оператори, банки, фирми за бързи кредити и др), е продала своя дълг на колекторите. Фирмата и колекторът са влезнали в отношения, които се наричат цедент – цесионер.
Според закона вие изрично трябва да бъдете писмено уведомени от съответния мобилен оператор, банка, фирма за бързи кредити, енергоразпределително дружество, топлофикации и т.н., че той е продал дълга си на колектор и сумата е дължима вече не на него, а на този колектор.
Забележете – този, на когото дължите пари, трябва да ви уведоми, а не онзи, който е прибрал дълга ви и ви тормози по телефона, с писма или лични срещи и привиквания в офиса му.
Законът е предвидил този начин, за да няма злоупотреби: например да ви поиска пари някой, който не е взел вашия дълг, ама твърди това, или да плащате по дълга си, а да се окаже, че той е продаден на друг и е трябвало да плащате на този друг.
Ако не сте уведомени официално, значи е възможно да плащате и бадева. Защото утре онзи, който не ви е уведомил (банката, мобилния оператор, енергото, топлофикациите, фирмата за бързи кредити и т.н.), може да си поиска дълга от вас – нищо, че вече сте си го платили.
Така е записано в закона (чл. 99 от Закона за задълженията и договорите, цитат):
****** “Предишният кредитор (онзи, на когото дължите) е длъжен да съобщи на длъжника прехвърлянето и да предаде на новия кредитор (колекорската фирма) намиращите се у него документи, които установяват вземането, както и да му потвърди писмено станалото прехвърляне.
Прехвърлянето (на дълга от една фирма на друга) има действие спрямо третите лица и спрямо длъжника от деня, когато то бъде съобщено на последния от предишния кредитор.” ******
Пак ще повторя: без такова Уведомление от онзи, на когото сте дължали пари, никаква колекторска фирма, взела вече дълга ви, няма право да ви опразва портмонето или портфейла ви.
Е, ако искате, може и да си платите на нея, но при недобросъвестност на банката, GSM оператора, енергото, топлофикациите и т.н. или на колекторската фирма ще пиете една дълга, ама много дълга и студена вода. Ще изгорите с дадените вече пари!
*** *** ***
Ето го онова, за което въобще не се говори, когато се притискат и атакуват съдиите-изпълнители. Демагогията е, че натискът върху тях ще освободи огромно пространство за нарастване на мащабите на тези, хм „операции”, като ги изземе от тяхната дейност и прехвърли на колекторите.
И в крайна сметка – след година, две или три стотици хиляди хора и семейства ще плачат: че един път са платили дълг – уж евтино на колекторско дружество, втори път – че въпреки това пак го дължат на банката, GSM-оператора, енергото, топлофикациите, фирмата за бързи кредити и т.н.
И то с всички допълнителни разноски и такси, които са начислени върху него. Вкл. и с наказателната лихва за забава, която е достатъчно голяма по размер, за да се озъбят с доходите си.

Ще се възпроизведе случилото се с абритражните съдилища, които години наред тормозеха гражданите заради такива умишени недомисления в законите и чак когато циреят на тази несправедливост започна да се пука (ЕС започна да се занимава с проблема) родни герои и героини се втренчиха в кашата.

СЕГА, АКО НАИСТИНА СЕ ТЪРСЕШЕ ПОЧТЕНОСТ, НАРЕД С ПРОМЕНИТЕ В ПРАВИЛАТА ЗА СЪДЕБНОТО ИЗПЪЛНЕНИЕ, ТРЯБВАШЕ ВНИМАТЕЛНО ДА СЕ ОБМИСЛИ И РЕГЛАМЕНТИРА И ДЕЙНОСТТА НА КОЛЕКТОРСКИТЕ ФИРМИ.

А те работят в правна пустиня – няма закон, който да им е посветен, няма регистър, в който да се впишат като съдиите-изпълнители, няма лиценз за дейност, издаван от държавата, няма правоспособност за операторите в кол-центровете им, няма браншова камера или съюз.
Въобще няма нищо!
Направо пустиня!
А в правна пустиня се граби най-добре, защото липсват санкции заради ограбеното и тежки последици за извършилите го.

Изненадан съм как родната корупционна-мафиотска върхушка е пропуснала да „регламентира” това, като съдере маса комисион за себе си от тези колекторски фирми.
Всъщност е логично защо е така: колекторите са онова, което е сложено на икономическия тепих от същата тази върхушка, за да пообере брутално и без никакви скрупули още пари пряко от джоба ви, както стана с арбитражите, а не да отиват в съдебната система.
Това е първият аспект на проблема, кой знае защо наричан само „съдии-изпълнители”.
А защо го нарекоха така? Ами защото е по-удобно – като се прицелят само в едни назовани като лоши хора, това ще стане прикритие за истински лошото – да се скрие онова, което е аферата, за която някога стотици хиляди, а може би и милиони ще си скубят косите.
.
.
—————КАК СЕ РАЖДАТ “ГЕРОЙСТВАТА” —————-

Едно необходимо предисловие!
Когато фалира Корпоративна банка, правителството, управляващите партии, ред политици и Фондът за гарантиране на вложенията приписаха заслугата на себе си за това, че все пак въпреки трудностите е платено на вложителите в нея.
Отминавам факта, че плащанията започнаха с половингодишно закъснение. Но ще отбележа, че заслугата за изплатена компенсация на изгорелите вложители въобще не е тяхна.
Не е тяхна защото двете европейски банки дадоха пари, ЕС преведе авансово суми по траншовете, които получаваме, Европейската централна банка също се намеси и помогна.
Най-решителната намеса беше на Европейската комисия, без която вложителите и сега щяха да продължават да пият студената вода.
Тя беше съответно сезирана и се задейства. На моя позната журналистка тогава обяснихме с жена ми, че ако й проработи късметът и Европейската комисия този път е по-експедитивна, след половин година, като отмине Коледата, може и да се усмихне с пари от иначе безвъзвратно изгорелия й влог…
Всички факти съм посочил в свои постове, като в един от тях:

 

съм публикувал и гневното писмо-уведомление за наказателна процедура на Европейската комисия до България.
Онова писмо, с което ЕК поиска по ултимативен начин промяна на законодателството, за да започне незабавно изплащане на влоговете на хората под страх от специална наказателна процедура срещу страната ни (бел.: и задкулисна заплаха от спиране на всички траншове и помощи)

Тогавашната ситуация се възпроизведе отново в ситуацията с доскоро незаконно и грабителски работещите арбитражни съдилища у нас, които разплакаха над половин милион семейства!
Беше информиран ЕС и ЕК за тази порочна практика и се настоя пред тях да се промени порочната законова уредба.

Не споменавам имена на хора и организации – много са, от години наред, но все пак ще отбележа, че сред тях се наредиха от 2014 г. и моите скромни усилия.
Накрая тежката бюрократична европейска машина се задвижи по същия начин, както с Корпоративна банка.
И както по-рано стана, веднага в България се намериха поредните герои. Е, вместо герои този път беше героиня – омбудсман.
Но колко хора например знаят, че например не „героинята” Мая Манолова, а един роден европейски депутат – Светослав Малинов, постави по най-официален начин проблема на вниманието на ЕС и ЕК в свое официално запитване в началото на май 2015 г. и настоя за тяхната намеса.
Колко знаят, че писмо от омбудсмана до ЕС и ЕК няма. Или поне не ми е известно на мен.
Колко знаят, че сегашната еврокомисарка Сесилия Малстрьом се зае да се занимава с проблемите за арбитражните съдилища и процедури, вкл. и българските, още през 2014 г. (дори преди да я изберат за еврокомисар), че с тях се зае зам.-председателят на Еврокомисията Валдис Домбровскис и да не броя други такива международни фигури.
Далеч-далеч преди родното геройство и родната героиня!
Апропо, по този повод – на 8 юни т.г Домбровскис инициира Общ европейски пенсионен фонд! Сега, през октомври документът за неговото създаване – правна рамка и др. ще бъде предложен за обсъждане и евентуално приемане.
Така че чакайте утре някой роден герой-политик, герой-държавник или герой-висш управник или герой-чиновник да започне да се хвали с подобна или близка идея и у нас и да я предложи за законодателството.
Например Мая Манолова може да инициира общ частен застрахователен фонд по втория пенсионен стълб, за да се гарантират така по-добре пенсиите на хората, което може би ще е едно добро решение. А може и да е лошо, ако се свърши по родния тертип.

Запомнете – родната мафия и корумпирана върхушка не допуска никой да посегне на парите й!
Ако трябва и ще го убие!
Истинските родни герои на промените тънат в сянка, а „ореолът” на разни др. родни герои и героини се краде от европейският натиск и от европейски фигури. И само поради факта, че вече няма как да се покрие някоя афера.

ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ В СЪДЕБНОТО ИЗПЪЛНЕНИЕ

 

Днес на ход е поредното геройство и приказка за една добра българска леля и едни лоши хора – частни съдебни изпълнители, които тя ще ги сложи там, където им е мястото.
Ще отбележа един неизвестен факт по този повод.
Държавните съдии-изпълнители взимат 90% от заплатата на съдиите. Средно на един съдия в Софийски районен съд всяка година му се стоварват над 1000 нови дела!!!! И за съпоставка – всички държавни съдии-изпълнители в този съд през миналата година имат общо – всички заедно, 898 нови дела.
В рамките на страната държавните съдебни изпълнители са събрали за мин. г. 69.5 млн. лв., частните – над 1 милиард. Та се запитах – защо за държавните съдебни изпълнители никой не говори, не се обсъждат сериозно и дълбоко в правната комисия на парламента, не се мисли как да се рационализира дейността им или въобще да се закрие. Ясно е, че засега не вършат работа, но се харчат маса пари на данъкоплатците за тях.
И да продължа за колектори и частни съдебни изпълнители. Давам една малка справка.
Частните съдебни изпълнители са събрали за тези години над 7 млрд. лева, от които 1 млрд. пряко са внесени в държавния бюджет.
Колекторските фирми тази година ще разиграят, поне по експертни оценки дългове за най-малко 3.5 млрд. лева. Но не вярвам на тази сума – моята оценка сочи към 5.5-6.0 милиарда, понеже колекторството се оказа прекрасна възможност да си намалиш дължимите данъци към държавата, да си намалиш дължимите провизии към БНБ и въобще да използваш всякакви такива хватки.
Питате колко ще внесат в бюджета като свои данъци тези колектори? – Ами колкото си решат, а практически, ако са достатъчно нагли – може и нищо. Причината е, че заради онова, което посочих в първата част на този пост, няма как да се установят точно размерите на дейността им.
И още една справка, макар че постът взе да става уморителен.
За разлика от натрапващата се медийна канонада, по образувани дела (и изпълнителни листове) при частните съдебни изпълнители на първо място се нарежда бизнесът. Това е нормално и така трябва да бъде.
На второ място е … държавата! Изненадващо, но практиката доказва, че те събират дълговете й.
И чак на третото място се подреждат гражданите. Един стряскащ факт – през миналата година по дела, заведени от граждани, са върнати само 150 млн. лв., от които 9 млн. лв. неизплатени трудови възнаграждения на работници и служители и 3 млн. лв. издръжки на деца.

ІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІ
Защо никой не мисли как да облекчи тези процедури за гражданите, за да си търсят и те правата както всички останали (бизнес, банки, държава) пред добре работещото заповедно производство и добре работещите частни съдебни съдии-изпълнители?
Защо това не е предвидено да се разглежда в поправките на закона?
Защо държавата и едрите “акули” да ползват изгодите от този начин на събиране на парите си, а гражданите на страната, които нямат тези големи финансови възможности, на практика да са лишени от тях?!
ІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІ

МИТОВЕ И РЕАЛНОСТ

Онова, което се забравя в редица от обвиненията, е обстоятелството, че частния съдебен съдия-изпълнител е ИЗПЪЛНИТЕЛ.
Той изпълнява онова, което е решил съда или законодателя.
Второто, което са забравя, е контролът върху него. Той се упражнява от 9 органа.
1. Министерство на правосъдието чрез финансов инспекторат
2. Пак то чрез Инспекторат по ЗСВ.
3. Камара на ЧСИ (КЧСИ) – по повод на жалба или годишен мониторинг на всички кантори.
4. Съответният окръжен съд при обжалване на действията им,
5. НАП.
6. МВР.
7. Прокуратурата.
8. ДАНС.
9. КЗЛД (Комисия за защита на личните данни.)
Например Министърът на правосъдието посочва 50% – половината от членовете на Дисциплинарната комисия, съответно и негов представител участва в наказващия състав.
При толкова много органи, които контролират и при случаи на частни съдебни съдии-изпълнители, които си разиграват коня, както поискат, възниква един въпрос, който никой не поставя – КЪДЕ Е ДЪРЖАВАТА И ЗАЩО НЕ СИ ИЗПЪЛНЯВА АНГАЖИМЕНТИТЕ!

Защото ако си ги изпълняваше както трябва, тогава нямаше да има такъв рой от оплаквания от дейността на тази институция. Поне според мен имаме държавно бездействие от една страна, а от друга – държавен натиск над тази дейност в зависимост от разни цели на разни хора във властта.
Но за това толкова важно и съществено обстоятелство никой не желае да говори – дори самите съдии-изпълнители!
Ще посоча, че тяхната Камара образува повече дисциплинарни производства, отколкото засипваното с оплаквания Министерство на правосъдието.
Само от началото на тази година до началото на август Камарата е отправила 12 искания за лишаване от права да се упражнява такава дейност. За мин. година от права са лишени 9 души, 3 са с предупреждения за лишаване от права, наложени са 57 глоби за много хиляди и хиляди левове заради неправомерни действия.
Може ви се струва твърде малко, а?

ІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІ
ВСЕКИ ДЕСЕТИ ОТ “КОЖОДЕРИТЕ” – АУТ
Още една справка по този повод: частните съдии-изпълнители в страната са всичко на всичко 202 души.
12 искания + 9 лишени вече от права правят 21.
Т.е. на над 10% от състава на този орган за съдебно изпълнение вече е отнето правото да упражнява тази професия или се иска отнемане на това право за допуснати нарушения!
ІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІ

Май тяхната Камара си върши работата така, както никой друг орган на държавата или обществото не я вършил никога и не се кани и да я върши – от депутатите през министрите и висшите чиновници до лекарското съсловие.
Ще отбележа по този повод, че толкова критикуваната дейност на другите органи на Темида – следствие, съд и прокуратура е санкционирала за този период само 1% – само една стотна от съставите им!
Предимно с оценки за дейността им.
Без глоби.
Без понижаване в длъжност.
Без намаление на заплатите.
С лишаване от право да се упражнява дейност е наказан само 1 съдия!
Мисля, че всеки разбира, че по-големият проблем в страната е дейността на следствие, съд и прокуратура, а не тази на частните съдебни съдии-изпълнители.
Ама кой знае защо, за първото не се готвят поправки по законите и правилата, а за вторите се правят като на пожар.

КЪДЕ И КАК НАБЪБВА СУМАТА ПО ДЪЛГА

Може и да не вярвате, но съдиите-изпълнители не са най-големите кожодери.
Например имаме маса ограничения по таксите, които се събират от тях.
Например тарифите за адвокатските и нотариалните възнаграждения на няколко пъти са актуализирани през годините и все повишавани, докато тази за съдиите-изпълнители за разлика от тях два пъти е намалявана. (първоначалните такси, дето са рязани на 2 пъти, са чак от далечната 2005 г.)
Действа и ограничението, че това, което съдията-изпълнител начислява като пропорционални такси за изпълнението, не може да надминава определен размер (таксата включва и данъка ДДС, който се начислява като една пета върху нея). Този размер е не повече от 1/10 – една десета част от размера на дълга.
Тогава къде нарастват най-много сумите и защо са оплакванията, че са скочили два, че дори и три пъти.
Ето ви едно откровение от форумите по тази тема:
„Тц, кредиторът (като Топлофикация) начислява лихва върху вземането и завежда делото, едва когато то стане съизмеримо с минималното адвокатско възнаграждение … от 300 лв. (практика на съда) и размера на държавната такса за образуването му (4%).
Направо си е “Параграф 22” – уж бързо производство (за малки вземания), ама стартира, когато вземането стане голямо (повече от средната пенсия за страната).”
Ще отбележа, че при изпълнителните листове за много големи суми законодателят и изпълнителната власт са оставили само до 1.5% за опис на имуществото. А то може да е вериги магазини, хотели, индустриални предприятия, десетки имоти и т.н.
Може да обхваща десетки хиляди позиции, изискващи специализирана експертна оценка. Т.е. щом става дума за милиони, колкото са повече, толкова по-незаинтересуван е съдия-изпълнителят да ги опише, понеже разноските му ще надхвърлят с пъти онова, което ще остане за него самия.
Най-тежък според предвидените законови поправи е проблемът с малките по размер задължения. Съдия-изпълнителят има разноски – да издири координатите на длъжника, да изпрати призовкари до адреса му, да потърси работодателите му, да издири негови банкови сметки (а за такива справки съответните институции дерат кожи), да плати за запорирането на сумите по работната заплата, влог или сметка.
Интересът му да прибере пари ще се загуби. А именно тези пари са част от основния бизнес на колекторските фирми!
Онази далавера, която ще се превърне в пореден скандал и за която вече стана дума.
Мога още много да напиша за предвидените промени в закона. Разбира се, наред с лошото в него има и хубави предложения.
Но сега разискваме лошото.

НАКЪДЕ?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Проблемът е, че за пореден път и според мен заради икономически и финансови интереси на определен вид бизнес се натъкмяват текстове и поправки.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Набързо и на коляно.
По същия начин, както уж за добро се промени Законът за международния арбитраж, но за лошо стотици хиляди граждани и семейства останаха потърпевши.
Най-доброто решение не е когато се създават нови проблеми под претекста да реши някакъв друг!
Най-доброто е, когато законодателят наистина взима справедливи и умни решения, които не раждат в бъдещето обществени скандали и грабителство.

**** Необходимо е да се регламентира дейността на колекторските фирми в отделно законодателство, наредби и правилници към него,

***** Вероятно трябва да се обмислят нови правила за особено бързи съдилища за малките по размер дългове, за да не набъбват съвсем законово до безумие,

***** Трябва да се прецизира Закона за задълженията и договорите, Закона за частните съдии-изпълнители, както и Кодекса на труда така, че работниците по-лесно и евтино да могат да потърсят неизплатените си заплати…

***** Трябва незабавно да се отмени идиотския законов текст, според който заради икономически затруднения е позволено на работодателя законово да не плаща пълният размер на работните заплати (не го знаехте, нали? Ама “героите” и “героините” си мълчат за това безумие.)
И не е само това.

ІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІ
Моят призив към парламентаристите е стига вече работа на парче и в угода на разни задкулисия и замисли за афери, които утре отново ще ограбят гражданите!
Наред със съдиите-изпълнители, чиято дейност се нуждае от подобряване на регламентацията им, огледайте и онова, което изброих.
ІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІІ

 

ВМЕСТО ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Извадки от една стенограма:
“Става дума както например за делата на БТК, на мобилните оператори, на различните топлофикации, така и за ред други дела, които имат материален интерес понякога по 20, 30 до 100 лв.
Няма логика те да бъдат решавани по сложната процедура на търговските дела с двойна размяна на книжа пред окръжен съд, би следвало да се даде възможност на българските граждани, които се явяват длъжници по тези производства, сами да преценяват дали да ползват като ответници облекчената процедура на заповедното производство или подавайки възражения в рамките на този процес сами да предизвикат един исков процес, в който да могат да докажат, че не дължат съответното вземане.”
“… като правата на тези дружества, които предоставят публични услуги, се гарантират от друга правна фигура, а именно незабавното изпълнение (чрез изпълнителен лист при съдии-изпълнители), което гарантира, че няма да бъдат извършени някакви действия, които да осуетят вземането на такова дружество.”

***** стенограма на парламента по повод тогавашни промени в ГПК за издаване на изпълнителен лист (без засегнатото лице да знае за това) и незабавно изпълнение (прибиране на суми),

Цитатите са от обосновката на тогавашния депутат и сегашен обдусман Мая Манолова.

Апропо, толкова спорният член 417 от ГПК, който беше вкаран навремето, няма да се променя сега.

Вижда се до какво водят прибързаните и необмислени промени в един закон, както се процедира и сега с предложените промени: до обществени скандали и драми за стотици хиляди потърпевши.

Така че сегашното геройство ми прилича на „след дъжд – качулка”, като ще доведе само след две-три години до необходимост от поредно ново „геройство”.

 

imageГригор Лилов

Григор Лилов, Фейсбук

  •  



Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19828043
Постинги: 45041
Коментари: 6163
Гласове: 7181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930