Прочетен: 181 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 15.12.2019 17:28
"Вие сте прости и аз съм прост и за това се разбираме!"
България е сред държавите-членки на Европейския съюз, които заделят най-малко пари за образование, сочат данните на европейската статистическа служба Евростат. През последните години страната ни е отделила средно 3.6 процента от брутния вътрешен продукт за образование, като най-висок е делът на средното образование. През последната година общите разходи на държавите-членки на ЕС са възлизали на 49.1% от БВП, от които 5.3% са били заделени за образование. Това се равнява на 347 милиарда евро.
Най-много средства са били заделени за средно образование - 2% от БВП, а за предучилищно и начално образование - 1.7% от БВП. Като съотношение с БВП най-много средства за образование през 2011 година са заделили Исландия (7.9% от БВП), Дания (7.8% от БВП) и Кипър (7.2% от БВП). Образованието е имало най-голяма тежест в държавните разходи на Естония (16.9% от общите разходи), следвана от Исландия с 16.7%. В дъното след България се нареждат Словакия с 4% от БВП, Гърция и Румъния с 4.1% от БВП. В Германия и Италия държавните разходи за образование също са били под средното равнище, сочат данните на Евростат, предава БНР.
България е първа по неграмотност в ЕС. Според ЕК 41% от българските ученици не са напълно грамотни.
За 2012 г. по грамотност сме на 53-то място в света, далеч пред нас по определени критерии за грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга и др. Според доклад на ЕК по Конвергентната програма за 2012-2015 г. процентът на хората със зътруднения при четене у нас е бил най-високият в ЕС.По официални данни 41% от лицата до 16 години у нас са неграмотни (за сравнение - във Финландия този процент е 8,1%).
От 2009 година Академика БГ организира Националната кампания „Бъди грамотен“. Идеята е да се утвърди грамотността като престижно умение.
Българският език е чужд за голяма част от българските ученици. По данни на Министерството на образованието и науката вече над половината от учениците в 1-3 клас не са с майчин език български и срещат проблеми при усвояването му.
Интелигентността на нацията (National IQ Scores) също намалява. Българите дълги години гордо заемаха челни места по този критерий, а сега в списъка от 113 страни по интелигентност ние сме едва на 47-мо място, далеч след Монголия, Молдова, Казахстан и др. Един от причините за този факт е състоянието на образователната ни система. У нас отличниците в училище са 2,8%, докато във Финландия са 14,5%, т.е. близо пет пъти повече.
Цели 38% от българчетата не завършват започнатото си образование, а много въобще не са учили. Близо една трета от учениците, задължени по закон да се образоват, не ходят на училище. Неотдавна Регионалният инспекторът по образованието в Русе обяви, че от 29 000 ученици само около 20 000 посещават училище. Подобна, а някъде много по-драматична, е картината в почти всички региони на България.
Задълбочава се тенденцията да се увеличават разликите в образователната практика и в резултатите от нея между училищата в големите градове и малките селища, между училищата в София и училищата в провинцията като цяло.
Съществени разлики се отчитат и в резултатността на обучението при различните социални слоеве: по-добри резултати демонстрират ученици от богати семейства, докато децата на бедните се учат значително по-зле. Обучението в т. нар. елитни държавни училища със специален прием, издържани от бюджета, е много по-добро в сравнение с масовите училища.
Какво измерват IQ-тестовете? "Вие сте прости и аз съм прост и за това се разбираме!"
Източник/ци: https://liberta.bg/
Тагове:
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata