ВЪЗПОМЕНАТЕЛНА ВЕЧЕР В НМУ „Л. ПИПКОВ”
ПО СЛУЧАЙ СМЪРТТА НА ГОЛЕМИЯ НАШ МУЗИКАНТ
ГЕОРГИ БАДЕВ
Отиде си още един голям наш музикант, цигуларят и виолист Георги Бадев. Написах първо музикант, защото той наисjина беше такъв. С неговия музикален талант той би постигнал големи успехи в каквато и област на музиката да бе започнал да учи и после да работи.
Заниманията му по музика започват във Видин, където той е роден. Детето напредва бързо, но и има шанс в живота – слуша го големият наш /също!/ музикант и цигулар Владимир Аврамов и решава да го обучава. Джо, както го наричат напредва бързо, става ученик в Музикалното училище. Там изживява инцидент, който за малко да не провали кариерата му – при игра с патрон следва възпламеняване на барута, куршумът наранява върховете на пръстите на лявата му ръка, като най-пострадалият пръст е безименният, при цигурарите се нарича трети. Георги Бадев счита, че вече няма да може да свири на цигулка и започва да свири на валдхорна. След време обаче пръстите му се пооправят, той отново започва да свири на цигулка. Постановката му е малко променена заради скъсения трети /безименния/ пръст, но това не се отразява на изпълнението му.
Вторият шанс в живота на Георги Бадев е той да работи с още един много голям музикант, Изаак Щерн. Щерн, редом с Хенрик Шеринг и Давид Ойстрах са ми любимците от това поколение. Без да съм музкант за себе си считам, че най-голямо въздействие върху изкуството на Георги Бадев е оазал именно Щерн. Той съветва Бадев да свири камерна музика, което Бадев прави през целия си живот. Той свири в триа, в клавирни квартети, в сонатни двойки. В тези сонатни двойки се чувстваше, че той е водещият от музикантите в камерния състав, а съпровождащите го пианисти даваха максимума от себе си. Бадев беше голям изпълнител и на соловите Сонати и Партити на Бах, изпълнителският връх на които принадлежи на Хенрик Шеринг. Голям музикант беше Бадев! В момента е пред очите ми когато свиреше в Художествената галерия Кройцеровата соната на Бетховен с проф. Милена Моллова. Почти всички големи концерти за цигулка също бяха в репертоара на Бадев. С напредване на възрастта, той изпълняваше предимно камерна музика.
Георги Бадев бе професор в НМА, а през последните десет години бе професор в Токио. Когато си идваше изнасяше рецитали в Голямата зала на НМУ, в училището, където е учил. Последниат път, когато го видях след изпълнението на пиесата за цигулка той остави цигулката, взе една виола и изпълни „Кончертоне”-то от Шуберт. Без да има нужда от някакъв преходен процес заради различните интервали. Голям музикант!
Бадев е бил на доста конкурси, където винаги е сред първите. На Конкурса „Кралица Елизабет” в Белгия виждайки таланта му, решават да му подарят /продават му на символична цена/ цигулката на Изаи, един разкошен инструмент. Това е втората цигулка на Изаи, защото първата – страхотен Страдивариус! - му крадат руснаците в Петербург и този инструмент до днес не се е появил!
Останалите от Бадев записи са са ниско качество, но това не пречи да се насладим на изкуството на този голям музикант. Те трябва да се обработят от тонинженер, но тази работа е доста трудоемна, трябва да се заплати за нея, както сторват чалгаджиите, най-платежоспособните за сега български „музиканти”.
Ще поместя статия на виолончелиста Венцислав Николов, който е свирил с Георги Бадев.
|
|||||||||
|
с. РИБАРИЦА-хижа БЕНКОВСКИ-седловина ХАЙ...
Опис-съдържание блог добронамерен