Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.07.2013 19:44 - Измамата саниране-план за банково робство Автор: arih
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 1357 Коментари: 0 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Нека да сме наясно – или санираме панелките, или 3 милиона българи, които сега живеят в тях, остават в бъдеще на палатки"
                                                                   президентът Росен Плевнелиев


Приказка за това как един президент налага по насилствен път ,чрез закони и директиви, един план за банково заробване на своя народ.Приказка за това как върху плещите на народа ще попаднат дългове за десетки милиарди.Санирането е прекрасно.Но дали едно семейство може и иска да санира си е работа на семейството според неговите възможности,а не чрез налагане на насилствени банкови заеми.Как ще завърши тази приказка,не знаем.Но нека си припомним началото.

Потреблението на енергия от жилищните и обществените сгради надхвърля 40 процента от общото потребление на енергия. За да може, от една страна да се достигат целите свързаните с политиката по опазване на околната среда, и от друга страна да се намалят нарастващите енергийни разходи на сградите, е задължително самите сгради да бъдат енергийно ефективни.

Затова през 2002г. бе въведена Директивата за енергийните характеристики на сградите (EPBD), която задължава страните-членки на ЕС да въведат минимални изисквания по отношение енергийните характеристики на новопостроените и обновените сгради, както и сертификат за енергийните характеристики. „European Energy Performance of Buildings Directive” (EPBD) и местните приложения на тази директива описват мероприятия, които трябва да се извършат за повишаване енергийната ефективност на сградите в рамките на задълженията по Протокола - Kyoto. Тази директива изисква доказателство за постигнатата енергийната ефективност с помощта на тестове и сертифицирания. При това голяма роля играят продуктите и системите за сградна автоматизация. За да могат стандартизирането, тестването и сертифицирането да се провеждат по възможно най-прозрачен и справедлив начин, е необходима система за осигуряване на качеството, която да действа в цяла Европа в областта на сградната автоматизация.След заседания и консултации Европейският съюз ангажира Европейския комитет за стандартизация CEN да формулира норми във връзка с EPBD, за да се стандартизират методите за пресмятане икономията на енергия. Вследствие на това CEN подготвя поредица от норми, като EN 15232, която дефинира ефекта от системите за сградна автоматизация върху енергийната ефективност, или EN 15500, която обхваща стандартите за продукти с критерии за енергийна ефективност. Отделни страни вече са приели сертифицирането eu.bac като изискване за тяхното национално законодателство. Първите отзиви от прилагането на EPBD показват, че сертифицирането има незначително въздействие върху мотивацията за повишаване на енергийните характеристики от страна на собствениците, въпреки безспорните преимущества, които това би им донесло, като намаляване на енергийното потребление и бърза възвръщаемост на инвестициите в направените подобрения. Предполагаше се, че информацията, която се съдържа в сертификата е достатъчна, за да мотивира собствениците на жилища да вземат необходимите мерки, водещи до намаляване на енергийните разходи. Опитът, обаче, показва, че в повечето случаи препоръчаните енергоспестяващи мерки не се изпълняват. Следователно съществува сериозен риск голяма част от потенциала за енергоспестяване в съществуващите жилища да остане неоползотворен. В най-голяма степен това важи за частните жилища, които съставляват около 75% от жилищния фонд в Европа, или около 60% от потенциала за пестене на енергия в съществуващите сгради.

 

Програмата EPBD претърпява крах.

 

Как е през това време у нас?

 

Повечето от изискванията на Директивата за енергийните характеристики на сградите (EPBD) бяха транспонирани в българското законодателство през 2004 г.по време на управлението на НДСВ,чрез новосъздадения Закон за енергийната ефективност (ЗЕЕ). През същата година бяха публикувани и няколко наредби, свързани с този закон, засягащи енергийните характеристики на сградите, енергийни обследвания, сертифициране, изисквания към одиторите и др. През периода 2005 – 2009 г. по времето на Тройната коалиция,законодателството бе няколкократно променяно и в резултат бе постигната пълна хармонизация с Директивата. Според изискванията на ЗЕЕ, всички сгради в експлоатация с разгъната площ над 1000 м2 е необходимо да бъдат сертифицирани. Краен срок за извършване на енергийното обследване за обществени сгради е краят на 2013 г.Към края на 2009 г.,с идването на ГЕРБ са обследвани около половината от обществените сгради, подлежащи на обследване. От друга страна, делът на обследваните предприятия е малък. При жилищните сгради има само единични примери на обследвани сгради. Обследването, сертифицирането и обновяването на сградите все още среща сериозни регулаторни, административни и финансови пречки.ЗЕЕ изисква при продажба или отдаване под наем на сграда или част от сграда на новия собственик / наемател да бъде предоставен енергиен сертификат. Все още, обаче, на практика в повечето случаи това изискване не се спазва.

Планът продължава. Създаване на EPBD 2

През май 2010 г. бе преработена директивата за енергийни характериситики от 2002г. http://www.pasivni-kushti.pasivni-sgradi.com/eu-directive.pdf

EPBD II е насочена към икономии на общото потребление в ЕС на 5-6% върху спестяванията и емисиите на CO2 на ЕС в размер на 5% до 2020 г. В основата на успеха на тези амбициозни цели е ефективното прилагане на директивата в националните законодателства на страните.Всяка настройка на новите изисквания за енергийни характеристики на сградите трябва да бъдат в съответствие с EPBD II. Това важи и за 2013 година за когато се очакват първите затягания на стандартите. Изчисляване на равнищата на оптимални разходи е от изключително важно значение за това как да настъпят големи промени в бъдеще.

Връзката за въвеждането на EPBD в страните ще бъдат ръководни лица от държавните институции и частния сектор, занимаващи се с енергийна ефективност в жилищни сгради. За тази цел ще бъдат проведени работни срещи в десет страни избрани за проекта. В края на проекта, резултатите ще бъдат разпространени до всички останали страни-членки на ЕС.За да не се получи крахът от преди няколко години се избират 10 страни за роля на опитни мишки.Една от тях е България.Именно с цел налагането на EPBD в България се приема Енергийна стратегия на Република България до 2020 г.

 

Енергийната стратегия е приета от Министерския съвет с Решение № 133 от 09 март 2011 г. и е предложена на Народното събрание за одобрение. Стратегията е основополагащ документ на националната енергийна политика, която се одобрява от Министерския съвет и се приема от Народното събрание на Република България. Настоящата национална енергийна стратегия до 2020 г. отразява политическата визия на Правителството на европейското развитие на България, съобразена с актуалната европейска рамка на енергийната политика и световните тенденции в развитието на енергийните технологии. Отправната точка на европейската енергийна политика е в няколко приоритетни направления:
1) Овладяване на негативните промени в климата; 2) Намаляване енергоемкостта на икономиката и увеличаване на енергийната ефективност, включително към енергийно независими сгради; 3) Ограничаване на външната зависимост на Европейския съюз (ЕС) от вносни
енергийни ресурси, и 4) Насърчаване на икономическия растеж и заетостта, като по този начин да се обезпечи сигурна и достъпна енергия за потребителите.

Какво следва?

През 2012г. ЕС приема нова Директива относно енергийната ефективност – влязла в сила на 5-ти декември 2012 г. – окуражава МСП да извършват енергийни обследвания.Какво е МСП? МСП означава малки и средни предприятия – дефиницията за тях в правото на ЕС е включена в Препоръка на ЕС 2003/361.Чл. 8 от Директивата гласи:   „Държавите членки разработващи програми за насърчаване на МСП да преминат през енергийни обследвания, както и за последващо прилагане впоследствие на препоръките от тези обследвания”. Нещо повече, „Държавите членки могат да създадат схеми за подпомагане на МСП, в т.ч. ако те са сключили доброволни споразумения – да покрият разходите за енергийно обследване и за прилагане на препоръките от обследването за висока ефективност на разходите, ако бъдат изпълнени предлаганите мерки.От друга страна, Директивата уточнява, че предприятията, които не попадат в категорията МСП, ще трябва да направят енергийно обследване не по-късно от  5ти декември 2015 г.По-специално, такива МСП ще „бъдат подложени на енергийно обследване, което да бъде извършено по независим и разходно ефективен начин от квалифицирани и/или акредитирани експерти или да бъде осъществено и наблюдавано от независими органи съгласно националното законодателство, до 5 декември 2015 г. и поне веднъж на четири години след датата на предходното енергийно обследване”.

На 26 февр. 2013г. в хода на протестните действия, депутатите тихомълком приеха на второ четене промените в Закона за енергийната ефективност. Промените в закона предвиждат разработване на Национален план за увеличаване броя на сградите с близко до нулево потребление на енергия, въвеждане на сертификати за проектни енергийни характеристики, енергийно сертифициране на сгради в експлоатация и обособени части от сгради, създаване на система за независим контрол на сертификатите за енергийни характеристики и докладите от инспекциите.

http://www.seea.government.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=9250&Itemid=227&lang=bg

Измамата саниране-действие в България!

За да помогнат на българските домакинства да намалят своите разходи за отопление, Европейската комисия, Европейската банка за възстановяване и развитие и Агенцията за енергийна ефективност на Република България разработиха Програмата REECL, която представлява кредитен механизъм в размер на 40 милиона евро за финансиране на енергийната ефективност в жилищния сектор. Тези средства се предоставят на утвърдени български търговски банки за отпускане на кредити за енергоспестяващи мерки в българските домове. За стимулиране внедряването на енергоспестяващи мероприятия в дома е предвидено допълнително безвъзмездно финансиране в размер на 14 милиона евро, които ще бъдат изразходвани за управлението на Програмата REECL и за предоставяне безвъзмездна финансова помощ на кредитополучателите. Средствата ще се изплащат след завършване на монтажните работи и след проверка на тяхното изпълнение от независим консултант. Кредитополучателите имат право да ползват безвъзмездна финансова помощ в размер до 35% от стойността на проекта за енергоспестяване при спазване на правилата и условията на Програмата REECL. Безвъзмездното финансиране се отпуска от Международния фонд Козлодуй (МФК), който е основан през 2000 г. със средства на Европейската комисия, страни-членки на ЕС и Швейцария. МФК подкрепя финансово извеждането от експлоатация на блокове 1 – 4 на ядрената централа Козлодуй. МФК подкрепя и други инициативи в енергийния сектор, които са свързани с усилията по извеждането от експлоатация на ядрените мощности, в частност повишаването на енергийната ефективност в България. Кредити и безвъзмездна финансова помощ по Програмата REECL се предлагат на потенциалните кредитополучатели до 31 юли 2014 г. Предвижда се общият брой на проектите за енергоспестяване в дома, финансирани по тази програма, да достигне 50 000. Чрез фонда се съфинансира и разглобяването и обезопасяването на спрените енергийни мощности.По програмата се отпускат до 35 000 лв., като максималният срок за погасяване е 10 години. За обезпечение обикновено се използва заплатата на кандидатстващия.

Българските банки, които участват в Програмата REECL, са:

От септември 2005 г. до началото на 2010 г. по програмата REECL банките отпуснаха за повишаване на енергийната ефективност на жилищата 87,5 млн. лв. заеми, а върнатите суми на кредитополучателите достигнаха 15,396 млн. лв. Най-много от взетите заеми – почти 44%, бяха за подмяна на прозорците и за климатици – 29 на сто, сочи статистиката на програмата. На взелите заем бяха връщани от 200 до 850 евро от него. Броят на отпуснатите заеми надмина 29 000.

По програмата бяха давани облекчени кредити още и за външна и вътрешна изолация на стени, подове и тавани, слънчеви колектори за топла вода, котлета на газ и биомаса.

Очаква се REECL-2 да тръгне от средата на годината. Дотогава от Европейската банка за възстановяване и развитие ще уточняват критериите за получаване на субсидираните заеми. Вече е ясно, че предимство ще се дава на груповите проекти за обновяване на жилищните сгради. Банките изискват при кандидатстването клиентите да представят предварително офертите на строителните фирми или на фирмите, които доставят и монтират дограмите, изолацията или енергоспестяващите съоръжения. Целта е одобрение да получават само материали и съоръжения с доказано понижение на енергийните разходи.

Заемите се отпускат както на физически лица, така и на регистрирани жилищни асоциации. Най-висок е размерът на максималния кредит при Прокредит банк - до 100 000 лв. Банката прилага до 12% лихва за заемите в левове и до 11% за тези в евро, ако заемът е на стойност до 20 000 лв. При такъв лихвен процент ГПР (Годишен процент на разходите) достига съответно до 21% и 19%. Лихвата обаче се намалява с 1%, ако кредитополучателят открие разплащателна сметка в банката и заяви поне едно плащане на комунална услуга - ток, вода, парно, телефон или др.
При Райфайзенбанк кредитите са само в евро, като лихвеният процент зависи от срока на погасяване. Ако е до 7 години, лихвата е 9,95% (около 16 ГПР). При над 7 г. лихвата е 12,95%. Лихвите са идентични и при Банка ДСК и СИБанк, които отпускат заеми в левове и евро. Особеност на тези кредити при Банка ДСК е, че предвижда 4 месеца гратисен период и иска поръчителство или залог на работната заплата. При СИБанк лихвата е 9,95% за земи в евро при превод на работната заплата и 10,95% с поръчителство от друго физическо лице. За левови заеми лихвата е с 1процентен пункт по-висока. И при двете банки изискването е кредитополучателят да си открие разплащателен влог в банката, като през него погасява минимум три комунални сметки. Информация за конкретните условия, на отпусканите кредити за енергийна ефективност на банките-партньори има на техните сайтове: Банка ДСК, ПроКредит Банк, Райфайзенбанк и СИБАНК.

Политически натиск

През юли 2011г. Росен Плевнелиев ,тогава като строителен министър обяви,че заемите за саниране на жилища с европейски средства ще са потребителски и се очаква лихвите по тях да бъдат наполовина по-ниски от пазарните.По-късно стана ясно,че няма да се плащат глоби за незаконно остъклените балкони, ако собствениците им се включат в програмата за топлоизолация на сградите с европари. Това заяви пред БНТ арх. Влади Калинов, директор на дирекция „Контрол по строителството” на Столичната община.

До 2020 г. всички панелки в страната да бъдат санирани, обяви отново президентът Росен Плевнелиев по-късно.„Така има шанс да намалеят и сметките за ток и парно, а това ще има силен социален отзвук сред хората".И всичко това за да се стигне до:

,,Нека да сме наясно – или санираме панелките, или 3 милиона българи, които сега живеят в тях, остават в бъдеще на палатки, но с нови енергийни мощности. Това заяви президентът Росен Плевнелиев в обръщение към нацията по БНТ.Само че има една подробност:санирането се прави от държавата в останалата Европа,а не карат населението да вземат заеми от банките за това.....

 

В началото на март еврокомисарят Кристалина Георгиева предложи България да изтегли заем в рамките на 1 млрд. лв. за да увеличи най-ниските пенсии и доходите на най-бедните семейства с малки деца.Странното е,че през следващите 7 години инвестициите само в санирането на сгради ще са близо 1 млрд. лв. Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Добромир Симидчиев. България все още не е усвоила почти никакви средства от този програмен период. Министерският съвет съобщи, че се създава работна група, която да координира усвояването на средствата за енергийна ефективност за следващия програмен период. Макар че всичко все още е в сферата на преговорите с Европейската комисия, засега се очертава само в бюджета на оперативна програма “Региони в растеж” (сегашната “Регионално развитие”), да се съсредоточат близо 1 млрд. лв. само за енергийна ефективност.оказва се,че правителството на бившия премиер Бойко Борисов е изхарчило ударно 1 млрд. лева от фискалния резерв само за 10 работни дни. На 25 февруари запасът е бил 4 млрд. лева, а на 11 март е изтънял до 3 млрд. лева.

Тука има нещо гнило.Хитра игра.Държавата тегли 1 млд. лева заем за да покрие откраднатото от Борисов от фискалния резерв.За заемът се казва,че уж не е за резерва,а парите са били за саниране.Обаче….Между 2,5 и 3 милиона българи ще трябва да изтеглят по 10 бона за саниране на апартамент,нека всеки сам пресметне.Да,не всеки ще тегли,но…това означава да заробиш народа с банкови заеми за десетки милиарди като включиш и заемите на фирмите и предприятията.Как се връщат тези пари и защо президентът се опитва да зароби народа с непосилни заеми?  





Гласувай:
3


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19704578
Постинги: 44667
Коментари: 6160
Гласове: 7174
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031