08 November 2015
Автор Костадин Костадинов
От 8 до 10 ноември в България е на посещение Вселенският патриарх Вартоломей.
Посещението е рутинно и е част от дипломатическия протокол на православните църкви. Във връзка с организацията на визитата обаче изтече информация, че тя е била предшествана от доста напрегнати преговори.
Вартоломей е поставил две условия, за да посети България:
1. Да бъде премахната епископската титла "Адрианополски", която носи епископ на Българската църква. Според Фенер същата титла притежава и йерарх на Вселенската патриаршия и поради това трябва да бъде отменена в другите църкви. Патриаршията настоява да се премахнат и други подобни титли, които съвпадат с носените от архиереи на Вселенска патриаршия - друга такава титла например е Траянополската, която сега влиза в титлите на Александруполския митрополит (Александруполис е гръцкото име на стария български град Дедеагач в Беломорска Тракия).
2. Да се премахне от двора на храма "Св. Константин и Елена" в Одрин статуята на Антим Ι, екзарх на Българската църква, който през 1872 г. обявява автокефалията на Българската екзархия без съгласието на патриаршията, предизвиквайки острата й реакция. Антим Ι e йерархът, който поиска Българската екзархия, образувана две години по-рано със султански ферман, да бъде обявена за автокефална. Неслучайно, за да окаже натиск, тази година гърците отказаха на българския епископ Поликарп да служи в другата ни църква в Одрин - "Св. Георги".
Отделно от това се появиха и други писания, че Вартоломей щял да иска и въвеждане на богослужение на гръцки в църквите по Черноморието, което и друг път се е прокрадвало в кореспонденцията на Фенер с Българската патриаршия.
На този етап от страна на нашата църква няма нито потвърждение, нито отрицание на тези сведения. За богослужението на гръцки становище вече имаше, и то разбира се беше отрицателно - просто по нашето Черноморие гърци няма и никога не е имало, освен известно количество гъркомани.
Всъщност това е важното. Другите две условия просто тестват новия патриарх и неговата отстъпчивост.
Не е тайна, че след смъртта на патриарх Максим и смяната на почти половината митрополити с нови, гъркоманията в нашата патриаршия получи силен тласък.
Почти незабелязано митрополитските храмове, а и не само те, започнаха да се сдобиват с нова църковна утвар, внос от Гърция, изпъстрена със символите на фанариотската патриаршия - двуглави орли, надписи на гръцки език и т. н. За редовия мирянин това е незабележимо, но ако трябва да се използва сравнение, за да стане по-ясно, това е все едно в българските общини и областни управи освен българските знамена да се веят и турски, примерно.
На фона на това тотално игнориране на българските интереси, гръцките си стоят все същите от времето на църковно-националната борба насам преди 160 години.
Пример - в днешна Северна Гърция живеят близо 500 000 местни българи, които са коренното население на Беломорска Македония и Западна Тракия. От 1912 г. насам на тях име е отнето правото на богослужение на български, нямат право да носят български имена, нямат право да строят свои църкви. Докато всички български църкви с гръцки стенописи са запазени, в северна Гърция всички български стенописи и икони са унищожени. Без изключение!
Какво се получава обаче - ние мълчим за половин милион българи в Гърция и техните религиозни права, а фанариотите поставят измислени претенции за няколко пенсионирани гъркомани в Созопол и Несебър.
Що се отнася до наглостта им да искат премахването на паметника на Антим I, то е нужно да се припомни, че той е сложен с разрешение на турската държава и местните власти в Одрин и само те могат да го махнат.
Впрочем, фанариотите знаят това, затова желанието им е още по-перфидно - нашата църква сама да поиска от турците да го махнат. Дали и как ще реагира нашият патриарх на фанариотските условия, не е ясно.
Църквата е най-консервативната институция и дори и да има реакция едва ли ще я научим. Но ще бъде жалко, ако не им се даде достоен отговор. Защото зад гръцкото настъпление се крие страх. Гърците в Турция вече са под 500 души, а по закон Вселенският патриарх може да бъде избиран само измежду православните поданици на турската държава.
Тъй като православните българи в Турция са около 5000, т. е. 10 пъти повече от гърците, и понеже те са подведомствени на Фенер, вероятността на престола на константиполските патриарси да седне българин никак не е за подценяване.
Още повече, че за турците българите са за предпочитане, с оглед по-слабите позиции на българската държава спрямо гръцката. Макар че това е почти невъзможно да се случи, с оглед насипното състояние на българската държава и църква от 1989 г. насам, все пак чисто теоретично тази вероятност съществува.
За съжаление обаче вместо ние да я използваме, за да налагаме нашите интереси, позволяваме да бъдем изнудвани, и то на наша територия.
Но, както се казва, не е луд тоя, дето яде баницата, а тоя, дето му я дава.
Турският вътрешен министър: Целият свят ...
Гигантско опасно растение вирее на Витош...
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata