Това е най-интересният отговор, който се чака от Конституционния съд, след като вчера той беше сезиран от президента Румен Радев. Държавният глава поиска от КС тълкувателно становище по редица въпроси, свързани с предстоящото разглеждане в българския парламент на Всеобхватното икономическо споразумение между ЕС и Канада, наричано още ВИТС или СЕТА. Сред тях е и въпросът с какво парламентарно мнозинство би трябвало да се вземе решението за ратификация на такъв договор.
Член 85, алинея 1, точка 9 от основния закон гласи, че Народното събрание ратифицира и денонсира със закон международните договори, които предоставят на Европейския съюз правомощия, произтичащи от българската Конституция. Текстът е приет през 2005 г. във връзка с предстоящото членство на България в ЕС. Заедно с това обаче е приета и нова алинея – 2, която изисква ратифицирането на договор по чл. 85, ал.1, т.9 да се приема „с мнозинство две трети от всички народни представители“. Тоест, необходимо е квалифицирано мнозинство като гаранция, че по такива важни въпроси, свързани с отдаване на още суверенитет, ще се търси по-голямо съгласие, отколкото при ратифициране на обикновени международни договори.
Пълният текст на искането на президента вече е публикуван на интернет страницата на Конституционния съд. Радев е на мнение, че в случая със споразумението СЕТА несъмнено е налице предоставянето на правомощия от България към ЕС, както и че „поради допълнителен трансфер на национален суверенитет, подобни споразумения би следвало да се ратифицират при условията на чл. 85, ал. 2 от Конституцията“. В СЕТА е предвидено създаване на нов орган – Съвместен комитет с изключително широки правомощия, без осигурено представителство на Република България в него. Същевременно комитетът ще взима решения, които заместват правомощия на българските институции. Така например новият орган може да променя и дори да разширява обхвата на СЕТА, без да е необходима допълнителна ратификация от националния парламент. Той ще има правомощия да блокира национални закони още на етап разработване или обмисляне, ако прецени, че не кореспондират с клаузи от всеобхватното споразумение. Комитетът ще назначава и съдии в търговски арбитражи, в които чуждестранни компании ще могат да предявяват искове към българската държава.
Ако се приеме, че споразумението с Канада (от което ще се възползват и множество мултинационални корпорации, регистрирали свои клонове там), е обикновен търговски договор, то той теоретично може да бъде ратифициран и с 61 гласа в НС при кворум от 121 депутати. При хипотезата, че това е всеобхватно (както и самото то е наречено) споразумение, свързано с отдаване на още национални правомощия към ЕС, то за приемането му ще се изискват гласовете на две трети от народните представители. В чл. 85, ал. 2 от Конституцията изрично е уточнено, че са необходими не две трети от присъстващите, а от всички народни представители. Тоест, ще трябват 161 гласа.
* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение на редакцията на a-specto
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata