Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.07.2019 16:36 - БЪЛГАРСКИ ВЛАДЕТЕЛ С БИБЛЕЙСКО ИМЕ, ЗАД КОЕТО СЕ КРИЕ КАРДАМ Е ВПИСАН В "ИМЕННИКА" СЛЕД УМОР Автор: shtaparov
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 485 Коментари: 2 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
БЪЛГАРСКИ ВЛАДЕТЕЛ С БИБЛЕЙСКО ИМЕ, ЗАД КОЕТО СЕ КРИЕ КАРДАМ Е ВПИСАН В "ИМЕННИКА" СЛЕД УМОР
Автор:
shtaparov


БЪЛГАРСКИ ВЛАДЕТЕЛ С БИБЛЕЙСКО ИМЕ, ЗАД КОЕТО СЕ КРИЕ КАРДАМ Е ВПИСАН В "ИМЕННИКА" СЛЕД УМОР


    Досегашните ми проучвания показаха,че "Именникът" на Българските князе е започнат в 693 г. по времето,когато Аспарух бил 61-годишен,две години преди гибелта на великия владетел. Аспарух загинал в битка за България по време на войната с хазарите,започнала в 695 г. но синът му Тервел очевидно спечелил войната понеже в Българския анонимен летопис от XI в. пише,че той  убил "царя на изтока" Озия:

"И този цар (Изот т.е. Тервел,сина на Испор) погуби цар Озия от изток със своите воини..."

  След това "Именникът" е продължен от втори летописец през 763 г.,когато започнало царуването на Умор. Проучвания върху този документ се правят над 150 години и с него са се занимавали какви ли не наши и чуждестранни учени но всички приемаха,че той е завършен по времето на Умор и нито един ред не е написан след него. Съвсем наскоро,буквално преди 2 месеца обаче открих,че "Именникът" си има и трета част,която е завършена през IX-Х век. Втората му част наистина е писана по времето на Умор но не в 765 г.,както приемаха досега тюрколозите а в края на 763 г. и завършва с думите:

"Уморъ- 40 дни. Род ему Укиль (~ Вокил) а летъ ему Диломъ Тутомъ."

  Това обаче не е краят на документа,понеже той продължава с думите:

"След гореказаните царе асурийски царува също споменатият по-горе Навуходоносор- 24 години."

Сегмент от Уваровия препис с Навуходоносор:

image

Сегмент от Московския препис с него:

           image

       image

  По-нататък се обяснява как този цар "превзел Йерусалим",т.е. разрушил храмовете и създал велик град наречен Вавилон,в какви пропорции издигнал вратите и стените му,как направил езеро в него и т.н. Досегашните изследователи приемаха текста донякъде буквално,но не съвсем- те се хващаха за имената на царя и на града и свързваха този "асурийски цар" с вавилонските владетели Навуходоносор I (1126-1103 г. пр. Хр.,другаде: 1125-1104 г. пр. Хр.) и Навуходоносор II (605-562 г. пр. Хр.),без да коментират останалата част от текста и условностите,включени в него.

  Днешното време изисква всяко изследване да бъде направено прецизно и да обясни точно всеки наличен детайл,а не да претупва нещата като тюрколозите. Те премълчаваха пасажа с Навуходоносор,понеже Българските владетели в него са наречени "асурийски царе",а не тюркски или монголски. В по-ново време се появиха различни версии за този пасаж,но нито една от тях не вземаше предвид точното му значение а опитваше да обясни наличието на странните за Европа месопотамски имена,изваждайки ги от контекста на цялото изречение. Изследователи като проф. Иван Танев и Андрей Киряков (Андорей) също допускат тази грешка но Андрей има голяма заслуга за откриването на истината,понеже е адаптирал древния текст към съвременния Български съвсем точно и с това привлече моето внимание към него.

Проф. Иван Танев допуска грешно тълкувание на текста за Навуходоносор,с което изключва възможността да обясним защо Българските владетели са наречени "асирийски царе":

image

Андрей Киряков (Андорей) публикува правилното разтълкуване на текста за Навуходоносор в "Именника":

image

  Това неизвестно за широката публика продължение на "Именника" бе коментирано и в някои интернет-форуми но не получи правилно обяснение,понеже никой не обърна по-задълбочено внимание на една тънка подробност от текста в който се казва,че Навуходоносор е царувал СЛЕД изредените "асурийски царе",а не преди тях! С оглед на него този проблемен пасаж щеше да е съвсем на място,ако вместо библейското име Навуходоносор в него стоеше някое древно-Българско име,което да бъде свързано с някой от владетелите след Умор. Употребеното в текста вавилонско име обаче,което е споменато и в Библията насмита всички туркомански варваризатори на Българското минало и им пречи да ни припишат тюркски произход. Затова те спестяват въпросния пасаж пред любопитните читатели за да не им навява "еретични" идеи,че библейското мислене фигуриращо в него не се стикова с примитивната номадска биография,която се приписваше на Българите.

  Ако погледнем внимателно изречението след Умор ще забележим,че с помощта на някои библейски понятия то съобщава факти от Българското минало,но включва и някои условности:

1. Българските владетели,обозначени по-горе като КНЯЗЕ са наречени АСУРИЙСКИ (АСИРИЙСКИ) ЦАРЕ. Това е трябвало да изостри вниманието на изследователите и да ги насочи,че освен тази условност във въпросния текст може да има и други условности. Това,че изброените в текста владетели са Български а не асирийски личи от следните няколко неща:

а) всички споменати владетели са КНЯЗЕ т.е. носят титла,непозната за древните асировавилонци.
б) имената на изброените князе не са асировавилонски и са представени в същата последователност,в която са царували известните от други извори Български владетели Аспарух (Исперих), Тервел, Кормесий (Кормисош), Телец и Умар (Умор).
в) там се говори за владетел,който царувал не преди изброените в началото на документа Български князе,а ИЗВЕСТНО ВРЕМЕ СЛЕД ТЯХ. Това означава че библейското име Навуходоносор,с което е споменат този владетел е условно и се отнася за някой от царувалите след Умор Български владетели.

2. Въпросният пасаж казва,че царувалият след Умор Български владетел "превзел Йерусалим",т.е. разрушил храмовете. Това обяснява защо той е оприличен с Навуходоносор II,който разрушил великия Соломонов храм в Йерусалим. Това изключва вероятността в текста да е споменат Навуходоносор I,който царувал 23 години (според други извори 21),но никога не е разрушавал никакви храмове,нито е създавал град Вавилон. Двайсет и четирите години,които царува загадъчния владетел изключват възможността той да е бил и Навуходоносор II,който царувал цели 43 години.

3. В същия пасаж се казва че въпросният владетел е създал нов град,който авторът оприличава на Вавилон. Тук явно не става дума за стария библейски Вавилон,построен 1000 години преди Навуходоносор I а за някакъв "нов Вавилон",който очевидно е Български град. Стария Вавилон е познат като храмов град- Вавилонската кула била сред най-големите храмове на Седемте богове в него което означава,че в "Новия Вавилон" са строени подобни езически храмове,в които се чествали Седемте основни богове.

4. В построения след Умор нов град са издигнати отбранителни стени и е направено езеро. Доколко точно са предадени техните размери,упоменати след това е въпрос,който изисква допълнително изясняване но предаването на размерите е направено по примера на Стария завет,в който са описани размерите на Соломоновия храм.

  Когато отчетем условностите,осмислим библейските имена в текста и погледнем по колко години са царували владетелите след Умор,няма да е трудно да открием кой Български владетел от нашата Първа империя е наричан "Навуходоносор". Токто,Докум и Диценг (Цок) веднага отпадат- те са царували твърде кратко. Същото се отнася за Маламир,Расате и Борис II,да не говорим за владетелите след Самуил. Телериг е царувал от 7 до 10 години според тюрколозите и 13 г. според Блазиус Клайнер- значи не е той. Крум царувал по различни данни от 7 до 17 години,значи и той не е. Мортаг ("Омортаг") е 17 г.,Пресиан- 16 г. а Борис "Първи"- 37 г.,значи не е бил нито един от тях. Симеон Велики е 34 г.,Петър I- 43 г.,Роман- 20 г. а Самуил- 17 г.,значи и те отпадат.

  Остава само Кардам- неговите години не се знаят точно,понеже учените нямат писмени нито календарни данни кога точно е починал той и кога е възшествието на наследника му Крум. Царуването на Кардам по различни данни продължило от 19 до 28 години,но никой не знае точно колко. Така той остава единствения възможен кандидат и днес твърдо мога да заявя,че под името Навуходоносор в "Именника" е посочен именно Кардам,заедно с 24-те му години на царуване!

  Кардам наследил Телериг на престола и е напълно възможно Токто и Телериг да са пропуснати в "Именника" подобно на много владетели преди тях,а после да е посочен Кардам с някакво библейско прозвище. Прецизираните данни за царуването на Телериг,които даде Календарната таблица на Българите сочат,че той е царувал от 765-778 г.,което съвпада с данните от надеждните исторически извори. В такъв случай Кардам е царувал от 778-802 г. (точно 24 години) и няма да се открие летопис,който да обори това! Истина е,че Блазиус Клайнер е посочил за него 28 години,но той има голям брой сгрешени датировки- за Цок (Диценг) е посочил 6 г. царуване,за Мортаг ("Омортаг")- 11 г. а за Борис "Първи"- 43 г.,което очевидно е невярно.

  Царуването на Телериг обаче е точно предадено от него,понеже се връзва с другите исторически извори а това на Кардам е сгрешено по една или друга причина защото не е възможно да приемем,че Крум е седнал на престола през 806 г. при сигурните данни,че в 805 г. той а не Кардам е завладял остатъците от Аварската държава. Така установяваме,че Крум е царувал точно 12 год. (802-814 г.). Васил Гюзелев се опитал да докаже,че той се възцарил преди 800-та година,но не разполага с никакви опорни точки и исторически извори,с които да докаже своята хипотеза за разлика от мен. Знаем,че активната политическа дейност на Крум започва в 805 г.,а той бил много активен владетел и не оставял държавата в пасивно състояние задълго. Това в по-голяма степен подкрепя моята теза отколкото тази на Гюзелев а календарните данни от "Именника",на които се позовавам аз са приети за меродавни от всички световни учени и няма причина да се съмняваме че владетелят,който царувал 24 години след Умор е бил именно Кардам.

  Защо Кардам е наречен Навуходоносор? Явно защото разрушил онези християнски храмове,които Българите построили от покръстването на Тервел до времето на Телериг. Днешните историци не признават това,понеже е писано в Български извор а не във "византийски" но Паисий Хилендарски ползвал неизвестни за нас източници и изрично написал,че Българите били покръстени от Тервел в 703 г. (кликни за да увеличиш):

image

  Данните от "Именника" потвърждават,че Паисий е бил принципно прав а в следващите редове на своята История той дава ново конкретно сведение за нашето ранно християнство като съобщава,че владетеля Сабин почитал иконите в България но като избягал при ромеите,станал иконоборец:

image

  Тези съобщения трудно може да бъдат обяснени с някаква грешка или с преекспониране на исторически данни,понеже Паисий съобщава и друг неприятен за казионите факт: Българите се върнали към езичеството по времето на Копроним,след като държали християнския закон 78 години (кликни за да увеличиш):

image

  Ако добавим споменатите 78 години към 703-а г.,съобщена от Паисий като начало на нашето християнство,ще открием,че Българите са оставили християнската вяра в 781 г.,което е точно по времето на Кардам. Преди това обаче Паисий пише,че Телериг вече бил езичник а народът ни изоставил римското християнство по времето на Копроним,който починал в 775 г. Така откриваме,че в датировките на Паисий има грешки и не можем да им се доверим напълно,но това не дава повод да отхвърлим основните му твърдения: Тервел се покръстил заедно с народа си в началото на своето царуване,наследниците му почитали иконите за разлика от "византийците" а тежката политическа криза през VIII в. у нас била преодоляна по времето на Телериг или Кардам,когато езичеството отново станало държавна религия.

  Още преди 30 години проф. Москов установил,че Паисий Хилендарски е ползвал неизвестни за нас исторически източници,в които има достоверна информация но по една или друга причина не са достигнали до нас (Моско Москов- "Именник на Българските ханове", стр. 259) :

image

   Затова няма причина да се съмняваме в основните твърдения на Паисий: Българите приемат римско християнство към края на VII в. но малко преди 775 г. се връщат към езичеството понеже нямали удобна азбука,чрез която да преведат свещените писания на своя език,а латинския им бил чужд. Това обяснява бягствата на Сабин и Телериг във "Византия" и създава впечатление че Телериг е имал пристрастие към християнството,но управлявал като езически владетел до 778 г. а династичен или езически заговор срещу него го принудил да избяга при своите довчерашни врагове и поставил на мястото му Кардам. Новият владетел Кардам се заел да разрушава християнските църкви,строени у нас преди Телериг и почнал строителството на нов голям Български град,който може да е единствено Преслав.

  Явно Кардам е наречен така понеже разрушил християнските храмове,вдигнати у нас при "първото" християнизиране на България,направено от Тервел към 700-та година. Библейското име ИЗОТ,с което е наречен Тервел в Българския анонимен летопис от XI в. потвърждава,че Българите от IX-Х в. били склонни да сравняват своите владетели с персонажи от Библията,които най-добре описват тяхната същност. Плод на същата тенденция е библейското име ОСИЯ (ОЗИЯ),с което е наречен убития от Тервел хазарски владетел. Това може да бъде само хазарския "цар" БУЗИР ГЛАВАН (другаде Ибузир Глиаван),чието име не е тюркско а отчасти персийско- отчасти Българско,понеже означава ВЕЗИР ГЛАВЕН (Главен Везир):

     image

   Неговото царуване приключва точно по времето на Тервел в 715 г. което означава,че Тервел е отмъстил достойно за смъртта на баща си Исперих (Аспарух).

  Личното име ИЗОТ в Анонимния летопис е добре познато в земите на днешна Русия,където е обявено за "славянско":

            image

  То обаче отговаря на библейското име ИШОД,споменато другаде като ИСОД,ИЗОТ и ИШХОД и доказва,че древните Българи са познавали обстойно всички библейски имена и са ползвали някои от тях за своите нужди (кликни за да увеличиш):
    image

   Всичко това в крайна сметка означава,че "Именникът" е имал и трети автор а наличието на три отделно написани части променя изкорен възгледите за него и за сетен път доказва,че той не е писан на камък а после преписван на хартия. Трите му части и библейското име НАВУХОДОНОСОР в него,допълнени с библейските имена в Анонимния летопис от XI в. и титлата ЦАР, употребена през IX-Х в. в "Именника" и в XI в. за Тервел говорят,че досегашните представи за него са вече остарели и не може да бъдат приети за верни. Днес на тяхно място се очертава друга версия: че "Именникът" е вид историческа компилация.съставена въз основа на три по-големи Български летописи или дори книги,които съществували през IX-X в.,но днес са изгубени или унищожени. Авторът на "Летописец елински и римски" е цитирал отделни пасажи от тези владетелски летописи и така съставил краткия сборник,който днес наричаме "Именник на Българските князе".

  Кога е написан летописът или книгата,от която е взета третата част на "Именника"? Титлата ЦАР,употребена в нея и възхваляването на Кардам-Навуходоносор като първостроител на Преслав показва,че тя е писана към края на IX - началото на X в.

  Накрая ще добавя че титлата ЦАР,въведена в употреба от Българите няма нищо общо с "византийската" титла КЕСАР,понеже е употребена и за Испор (Аспарух),който не е бил кесар а само Велик княз. Титлата ЦАР се родее с евразийските благороднически и владетелски титли САР, ШАР, ПЕР и СЪР,употребявани от Месопотамия до Франция и Британия от народи близки до нашия и означава САР (СУР)- Наместник на Слънчевия бог т.е. на божеството,което гърците наричали Дионис.



Гласувай:
3


Вълнообразно


1. barin - Здравей, Ник. Кардам го датират по ...
01.08.2019 09:12
Здравей, Ник. Кардам го датират по два начина: 777-801 или 778-802 г. Излиза, че от Първото Българско царство само той е царувал 24 години. Защо обаче се свързва с толкова стар период не ми е ясно. Двамата Навуходоносор са били много преди него. При показаното за хазарските владетели се забелязва, че един Бузир Главан е при края на Аспарух и близо да края на управлението на Тервел. Тервел се е оправил с хазарите преди 715 г. Един хазарски владетел е побеждаван от двама български, което напомня за по-ранни времена при Юстиниан Ринотмет- побеждаван от същите двама- Аспарух през 685 г. и Тервел през 711 г. при повторното му възкачване с помощта на Тервел.
Коментарът е същият, както под темата на Щапаров.
Поздрави!
цитирай
2. nikikm - . barin - Здравей, Ник. Кардам го датират по ...
01.08.2019 17:26
Малко ми е трудно,аз да коментирам това,не съм историк,но Щапаров съвсем ясно посочва и обосновава датировката на царуването на Кардам „ от 778-802 г. (точно 24 години)“.Всъщност той няма нищо общо с библейският Навуходоносор II,освен,че разрушава християнски храмове построени преди него,както Навуходоносор разрушава храмът на Соломон.
“Защо Кардам е наречен Навуходоносор? Явно защото разрушил онези християнски храмове,които Българите построили от покръстването на Тервел до времето на Телериг.“
Това предполагам беше главното за изясняване в коментарът ти,а отговорът се съдържа в поста на Щапаров при внимателен прочит. Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19707746
Постинги: 44667
Коментари: 6160
Гласове: 7174
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031