Една тежка, но потулена катастрофа хвърля светлина върху начина, по който държавния апарат функционира през последните години. Дива шуробаджанащина, ”наши хора” навсякъде и схеми за милиони левове изплуват от един пътен инцидент в края на миналия месец.
Тежка катастрофа с двама загинали край село Микре на 20 април тази година се превръща в една най-обикновена новина. Телевизии и сайтове отчитат случилото се като поредната черна статистика - джип, лека кола, челен удар, двама загинали. Споменава се, че участвал и шеф в Агенция “Пътна инфраструктура”. Но нищо повече… И за това има причини.
Инцидентът става в района на една крайпътна бензиностанция в Ловешко на главния път от София до Варна. Участъкът е с ограничение на скоростта от 50 км/ч. Видно от снимките от удара обаче показват, че едно от возилата по всяка вероятност движило много над допустимото. Челно се удрят чисто ново Audi Q7 със софийска регистрация и марка “Митсубиши”. На място почиват мъж и жена - семейството, пътувало в малката ловешка кола. Софийският мощен джип пък се управлява от 26-годишна жена.
Катастрофата не присъства в бюлетина на ОДМВР-Ловеч нито за 21 април, нито за 22 април. Според информация в медиите инцидентът е станал при опит леката кола да направи забранен обратен завой при излизане от бензиностанцията. Връхлетян е от джипа, който според очевидци се е движил с много над допустимата скорост.
Но се знае едно - вътре в джипа е имало някой. Този някой е проф. Олег Асенов.
В края на месец юли 2019 г. той е назначен за член на Управителния съвет на пътната агенция. Отговаря за тол системата. Допреди да получи назначението си е бил директор на Национално тол управление, а преди това е бил експерт в Екипа за внедряване на системата за електронно таксуване на пътищата.
Олег Асенов не е никак случайно лице, а името му се замесва и в скандала с тол системите и обвиненията на певицата ЛиЛана и нейният екип, които бяха нарочени за ОПГ и обвинени в злоупотреба с европейски пари. Те бяха задържани на 25 април миналата година. Певицата смята, че големите бизнесмени са се уплашили от фирма "Телетол", в която работят младежи, които искат да пуснат добро приложение за продажба на винетки.
Лиляна Деянова (ЛиЛана), брат и Александър Деянов (Skiller) и други хора от екипа им настояват прокуратурата да започне разследване срещу Георги Терзийски, председател на УС на АПИ, директора на тол управление - Олег Асенов за действия, които са облагодетелствали трети страни.
Тол системата би трябвало да носи около 1 милиард лева на държавната хазна всяка година. Вместо това от продажба на електронни винетки държавата печели около средно около 365 милиона. Не е ясно къде потъва остатъкът. От “ТерминалНО” припомнят, че единственото сигурно е кой стои на входа и изхода на тол системата в България - частна австрийска фирма-изпълнител.
Това също не е случайно. Има връзка и с кариерното израстване на Олег Асенов и обществената поръчка за тол системата.
Процедурата е открита на 5 април 2016 г. През 2018 г. е сключен договор с консорциума "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД. Срокът за изпълнението му е 19 месеца. Цената - близо 180 милиона лева с ДДС. Самата процедура преминава през множество обжалвания и перипетии.
Олег Асенов се появява в картинката на 17 август 2017 г. Именно тогава става външен експерт в комисията, която разглежда, оценява и класира офертите за проектиране и изграждане на системата. Комисията отстранява по пътя всички конкуренти на фаворита “Капш”, който в крайна сметка е класиран на първо място.
Успоредно с това, Олег Асенов е назначен за ръководител на отдел “Информационно обслужване“ в ТОЛ управлението на агенцията. “Капш” започва да изгражда ТОЛ системата, а паралелно с това Олег Асенов започва да ръководи отдела в АПИ, който да контролира изпълнителя. Какво се случва за 1 година?
“Капш” не успяват да свършат почти нищо по договора. Електронните винетки се въвеждат през 2019 г. с огромен фалстарт. Уволнени са трима - двама от АПИ и съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и устройството. Но не и Олег Асенов. Някъде по онова време всъщност е повишен и оглавява Националното ТОЛ управление, а по-късно става и член на Управителния съвет на пътната агенция.
А онова скъпо ново ауди в тежката катастрофа с двама загинали, за която се мълчи упорито, не е на случаен човек. Оказва се, че собственик е Мариан Хамбаров - един от двамата представители на консорциум – Дружество по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) “Лирекс БГ – Сектрон“ и търговски директор на “Сектрон“.
Консорциумът е съставен от двете най-успешни компании в обществените поръчки в областта на видеонаблюдението и свързаните с него информационни системи у нас. Според търсачката в платформата BIRD консорциумът до края на 2019 г. е сключил 32 обществени поръчки за почти 4.35 милиона лева. Възложителите са само двама – Столична община и МВР.
През август 2017 г. “Сектрон” ООД печели обществена поръчка за изграждане на система за видеонаблюдение за зони за сигурност с висок рисков потенциал на територията на Столичната община. Обществената поръчка е за близо 1.7 милиона лева. Външен експерт в комисията по избора, назначена от кмета Фандъкова е Олег Асенов. Същият е случаят и с обществена поръчка от май 2018 г., обявена отново от СО. Участник е “Сектрон” ООД, а външен ескперт, назначен от кмета Фандъкова е Олег Асенов.
Въпросите тук не са никак малко. Става дума за милиони левове обществени поръчки. За фаворизиране на определени фирми и експертно лоби, което е на ключов пост в една държавна структура. Отговори засега няма.
Тагове:
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1