Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.07.2021 17:53 - Абсурд по български: Защо магистрала "Тракия" се строи 40 години?
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 136 Коментари: 0 Гласове:
0



Абсурд по български: Защо магистрала "Тракия" се строи 40 години?    16 Юли 2021 2171     image Автор: Lupa.bg

Строежът на магистрала "Тракия" спокойно може да бъде наречен абсурден. Защо ли? 

Решението за изграждане на първата автомагистрала у нас е взето през далечната 1964 година. Строителството й трябва да бъде част от проекта за голям магистрален пръстен, включващ още „Хемус“ и „Черно море“, благодарение на който връзките между столицата и останалите големи градове в България ще се улеснят значително.

Реализацията му стартира с изграждането на пътните отсечки София-Ихтиман (част от „Тракия) и Девня-Варна (част от „Хемус“). Това се случва обаче чак през 1973 година или с други думи цели 9 години след появата на идейния проект.

image

След нови 10 години жителите на двата най-големи български града – София и Пловдив вече се радват на високоскоростен път помежду си. След това обаче започват политически промени и строителството замира.

Едва през 1995 година тогавашният премиер Жан Виденов, със заем от Европейската банка, открива нови 32 километра от Пловдив до Оризово, с които общата дължина на магистралата става 165 километра.

През юли 2000 година кабинетът на Иван Костов сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово – Стара Загора и Карнобат – Бургас, с обща дължина 74 km. От българска страна съфинансирането е в размер от 140 млн. евро.

През 2001 година е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово. Той включва 4 km от автомагистрала Тракия и 5 km от автомагистрала Марица. 

image

През 2010 година правителството на Бойко Борисов започва строителството на последните отсечки по проект „Доизграждане на АМ „Тракия“, лотове 2,3 и 4“ с обща дължина 115 km, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет. Инвестицията е за 699 648 287,19 лева. Така започва завършването на отсечката от Стара Загора до Бургас.

Така на 15 юли през 2013 г. магистралата е напълно завършена. Строителството й отнема точно 40 години. Ако го разделим на дни, се оказва, че магистралата е напредвала с 25 метра на ден. 

На вчерашния ден се навършиха 8 години, откакто имаме завършена магистрала. За тези години тя вече няколко пъти е ремонтирана.

Какво прави по това време лидерът в магистралите?

Безпорният лидер в изграждането на магистрали по онова време, а и днес е Испания. Към 2009 г. общата дължина на испанските магистрали е 13 872 километра. За сравнение - през 1992 г. дължината е била 6988 км. Това означава, че само за 14 години цифрата се е увеличила почти двойно!

Магистралите са приоритет на испанците от години. Строят се два вида магистрали. Те се делят на autovia и autopista. Вторият вид са по-широки, поне с по четири ленти във всяка посока. Самите ленти са също по-широки, завоите имат по-малък ъгъл на наклоните, тъй като се предполага, че по тези пътища се шофира по-бързо.

https://lupa.bg/




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19833136
Постинги: 45056
Коментари: 6164
Гласове: 7181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930