Строежът на магистрала "Тракия" спокойно може да бъде наречен абсурден. Защо ли?
Решението за изграждане на първата автомагистрала у нас е взето през далечната 1964 година. Строителството й трябва да бъде част от проекта за голям магистрален пръстен, включващ още „Хемус“ и „Черно море“, благодарение на който връзките между столицата и останалите големи градове в България ще се улеснят значително.
Реализацията му стартира с изграждането на пътните отсечки София-Ихтиман (част от „Тракия) и Девня-Варна (част от „Хемус“). Това се случва обаче чак през 1973 година или с други думи цели 9 години след появата на идейния проект.
След нови 10 години жителите на двата най-големи български града – София и Пловдив вече се радват на високоскоростен път помежду си. След това обаче започват политически промени и строителството замира.
Едва през 1995 година тогавашният премиер Жан Виденов, със заем от Европейската банка, открива нови 32 километра от Пловдив до Оризово, с които общата дължина на магистралата става 165 километра.
През юли 2000 година кабинетът на Иван Костов сключва финансов договор с Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. евро, с които да се изградят отсечките Оризово – Стара Загора и Карнобат – Бургас, с обща дължина 74 km. От българска страна съфинансирането е в размер от 140 млн. евро.
През 2001 година е пуснат в експлоатация пътен възел Оризово. Той включва 4 km от автомагистрала Тракия и 5 km от автомагистрала Марица.
През 2010 година правителството на Бойко Борисов започва строителството на последните отсечки по проект „Доизграждане на АМ „Тракия“, лотове 2,3 и 4“ с обща дължина 115 km, финансирани от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет. Инвестицията е за 699 648 287,19 лева. Така започва завършването на отсечката от Стара Загора до Бургас.
Така на 15 юли през 2013 г. магистралата е напълно завършена. Строителството й отнема точно 40 години. Ако го разделим на дни, се оказва, че магистралата е напредвала с 25 метра на ден.
На вчерашния ден се навършиха 8 години, откакто имаме завършена магистрала. За тези години тя вече няколко пъти е ремонтирана.
Какво прави по това време лидерът в магистралите?
Безпорният лидер в изграждането на магистрали по онова време, а и днес е Испания. Към 2009 г. общата дължина на испанските магистрали е 13 872 километра. За сравнение - през 1992 г. дължината е била 6988 км. Това означава, че само за 14 години цифрата се е увеличила почти двойно!
Магистралите са приоритет на испанците от години. Строят се два вида магистрали. Те се делят на autovia и autopista. Вторият вид са по-широки, поне с по четири ленти във всяка посока. Самите ленти са също по-широки, завоите имат по-малък ъгъл на наклоните, тъй като се предполага, че по тези пътища се шофира по-бързо.
https://lupa.bg/
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata