Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.03.2023 16:42 - Северната тангента: За Велико Желев и Бойко: 180 милиона, за нас – кръпки и дупки (РАЗСЛЕДВАНЕ + СНИМКИ)
Автор: nikikm Категория: Политика   
Прочетен: 40 Коментари: 0 Гласове:
0



image ДнесНовини Северната тангента: За Велико Желев и Бойко: 180 милиона, за нас – кръпки и дупки (РАЗСЛЕДВАНЕ + СНИМКИ) imageот admin на 24.03.2023 0 829 Споделете  

„Кръпка до кръпка“ е положението, в което се намират голяма част от пътищата в България. Такова е и това на Северната скоростна тангента, показва видео, заснето от екип на boulevardbulgaria.bg с дрон. Ключовото трасе край София бе изградено със 180 млн. лв. еврофинансиране от „великия и жилав“ строител на ГЕРБ Велико Желев.

Строителството на Северната скоростна тангента започна в края на 2015 година и завърши през април 2016 г. при втория кабинет на ГЕРБ. Дължина на участъка е 16,5 км.

image

Бившият премиер Бойко Борисов се хвалеше със скоростта на строежа и с денонощната работа по трасето, разположено между „Ботевградско шосе“, булевард „Лазар Михайлов“ и от Околовръстния път до пътя за Требич.

Седем години по-късно критиките по адрес на качеството на изпълнението на строителството му са сериозни.

Преди три седмици регионалният министър арх. Иван Шишков оповести данни от проверка на Агенция пътна инфраструктура (АПИ), според които една трета от плътността на асфалта на тангентата липсва. От планирани 20 см дебелина на пътната настилка са изпълнени едва 14 см при строежа, демонстрира проба тип „асфалтова ядка“.

Предстоят по-задълбочени изследвания на състоянието на трасето. Контрааргументът срещу критиките на арх. Шишков беше, че пробите не са взети правилно и са компрометирани.

image

Съвпадение или не, броени дни след изнесените от министъра данни за некачествено изграждане прокуратурата задържа за 24 часа един от хората, чиито дружества построиха Северната скоростна тангента – Велико Желев, собственик на големите инфраструктурни фирми „Хидрострой“ и „ВДХ“. Бързо се оказа, че двете събития формално нямат общо и че мотив за ареста на строителния бос е свада с негов подчинен.

Поредицата от събития обаче е добър повод да се върне лентата назад и да се припомни историята на Северната скоростна тангента.

За разлика от строителството на повечето аутобани и ключови пътища, което се проточва с години, в някои случаи с десетилетия (АМ „Хемус“), това на тангентата отне около година и половина. Почти 17-километровото трасе дори бе пуснато два месеца предсрочно – за сравнение, 19-километровата магистрала „Люлин“ бе съграждана около пет години.

Финансирането на Северната скоростна тангента е по Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г. (б.р. – използването на евросредства означава, че ако подробните анализи докажат липса на асфалт по цялото трасе, то с разследването на случая ще се заеме Европейската прокуратура, т.е. има по-голям шанс за ефективни последици за нарушителите).

image

Изпълнител на проекта е консорциум „ХПВС-ССТ“, в който участват „Водстрой 98“, „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой“ АД и „Пътстрой Бургас“. Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС.

 

Реклама

Строителният надзор е осъществен от обединение „СЖС Технос – СЖС България“, в което са „СЖС България“ ЕООД и „СЖС Технос С.А.“, Испания. Този договор е за 882 хил. лв. с ДДС.

Трафикът бе пуснат на два пъти

На 30 декември 2015 г. в експлоатация влязоха 13 км от тангентата – отсечките между „Ботевградско шосе“ и булевард „Лазар Михайлов“ и от околовръстния път до разклона за Требич.

В края на април 2016 г. бе пуснат и 4-километровият участък от пътя за Требич до бул. „Лазар Михайлов“.

image

Северната скоростна тангента е с 6 пътни ленти, по три в посока. Отсечката не е част от Транс-европейските транспортни коридори, но осъществява важна, бърза и директна връзка с главни пътни направления – а именно коридори IV, VIII и X от Транс-европейската транспортна мрежа, през които преминава трафикът от и за Гърция, Румъния, Република Македония и Сърбия.

Инфраструктурният обект е важен за столицата и страната, тъй като помага за по-бързия транзит на трафика от автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“, пътищата Калотина – София и София – Бургас, както и второкласни и третокласни пътища.

Със Северната скоростна тангента се осигурява удобна връзка между северозападните и югоизточните квартали на София. Подобрява се достъпът до най-отдалечените райони с центъра на столицата, улеснява се трафикът и се съкращава времето за пътуване.

Недомислици

image

Скоро след откриването на тангентата обаче се оказа, че няколко от северните квартали, като „Илиянци“, „Бенковски“, „Требич“ и Нови Искър, в които живеят над 22 хил. души, са откъснати от София след премахването на старите пътища, на чието място не бяха изградени нови.

Живеещите в „Бенковски“ например се намират на около 50 метра от Северната скоростна тангента, но за да се качат на нея трябваше да използват два обходни маршрута с дължина от 10 км и 7 км. Това накара правителството на Борисов да отдели допълнителни 1.5 млн. лв. от бюджета през 2016 г. за изграждане на пътя до готовата детелина. Проектът бе възложен на сдружение „Северна скоростна тангента 2016“, в което влизат „Актив Билдинг Инк“ и „Проджект планинг енд мениджмънт“.

image

Седем години след откриването на пътя, той е осеян с кръпки, а гаранцията за неговото качество е изтекла.
https://narod.bg/




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nikikm
Категория: Политика
Прочетен: 19824096
Постинги: 45041
Коментари: 6163
Гласове: 7181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930