Постинг
26.04.2014 19:00 -
От попфолка пострада не фолкът, а българинът http://www.segabg.com
От попфолка пострада не фолкът, а българинът
Фолклорния тип култура отдавна го няма, но интересът към народните песни и танци сред младите расте, смята проф. Елена Кутева
Анита Димитрова
Проф. д-р Елена Кутева е родена в София, в семейството на Филип и Мария Кутеви. През 1969 г. се дипломира в Московската консерватория "П. И. Чайковски", специалност "музикална теория". Етномузиколог, преподавател в НМА "Панчо Владигеров". От 1994 г. е директор на на Държавния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев".
- За пръв път ли се прави такова "надиграване" между трите ансамбъла - "Филип Кутев", "Пирин" и "Тракия", каквото ще видим през май на откриването на "Салона на изкуствата"?
- Не, за трети. За пръв път се събрахме преди 17-18 години. Вторият път беше преди 7. Значи веднъж на десетилетие се събираме на една сцена. Само в нашия ансамбъл са 75 души, като добавиш и другите два ансамбъла, много хора ще излязат на сцената - танцьори, отзад оркестрите, зад тях хоровете... Калабалък ще има.
- Как се поддържа такъв голям ансамбъл?
- На нас държавата ни е работодател. Работим според методиката на делегираните бюджети. Тоест колкото повече билети продадем, толкова повече пари получаваме. За разлика от други културни институти ние нямаме своя зала - което ни струва доста скъпо, - така че изнасяме концерти и в спортни зали, и в читалища... През миналата година изявите ни само в България са 54.
- Битува мнението, че нашият фолклор е по-сърдечно приет в чужбина, отколкото у нас. Така ли е?
- Това мнение е в синхрон със схващането, че никой не е пророк в собствената си страна. Обаче. В България ние имаме много публика - и тя се увеличава, слава на Бога. Вече на няколко пъти ни се случва в някой град да искат да повторим концерт, тъй като интересът е по-голям от броя места в залата. Последно ни се случи в Кърджали. Залите са пълни, стават на крака, викат - това е много приятно, няма спор. Колегите от други ансамбли също могат да потвърдят, че са им пълни залите. Виждам положителна промяна във възприемането и интереса към нашата работа. На първо място има вече страшно много групи за танцов фолклор. Най-различни самодейни колективи към читалища, към училища, клубове частни и т.н. Също и хорови формации. Очевидно е, че има възбуден интерес. Дори мода - което, разбира се, не е лошо.
Когато аз станах директор, залата беше наполовина пълна, и то с традиционната ни публика - хора, които са били в ансамбъла, пенсионирали са се, техни роднини, наши и т.н. Тоест публика на една почтена възраст. Но постепенно започна да се подмладява - сега една голяма част са младежи и дори деца.
- А в редиците на ансамбъла как стоят нещата с "подмладяването"?
- Сега имаме няколко новички, току-що излезли от Хореографското училище. Повечето са негови възпитаници - един-двама да има, които са дошли от други танцови групи. Преди е било иначе. Събирали са ги от селата. Прави се конкурс и който иска - идва, показва какво може. Моите спомени от детските години са, че танцьорите бяха като едни гардероби - високи, мощни, широкоплещести. Такова беше моето чувство от първия състав на ансамбъла. Много силни танцьори бяха. Сега вече е по-различно, защото децата научават стъпките в училище, не ги носят вътре в себе си.
- Как приемате тази загуба на обредността, на автентичността във фолклора? Той става нещо, което се учи в училище, репетира се в залата, изучава се в институти...
- Това е неизбежно, защото фолклорния тип култура отдавна вече го няма. Макар следи от него да продължаваха да съществуват дълго време след това. Когато аз бях във фолклорната секция в БАН през 70-те години, имаше все още много носители на устната фолклорна традиция - възрастни хора, техни деца. С годините това наследство се губи - като почнем от обезлюдяването на селото, навлизането на многото медии, съвременния начин на живот.
- Лошо нещо ли е тази загуба?
- Това са фактите, не можем да се противим на развитието. Всичко еволюира. Хубаво е, че има форуми като събора в Копривщица, за които се хвърлят големи усилия и хората се опитват да възстановят това, което е било по техните места във вид на обичаи, костюми... Бих посочила и чуждия опит в това отношение. В скандинавските страни, например в Норвегия, ми направи силно впечатление това, че когато имат празник, те специално преди това си поръчват народни костюми по мярка, обличат си ги, отиват в центъра на града и се стараят да изпълняват това, което при тях отдавна е изчезнало. Много по-отдавна, отколкото при нас. Хубаво е човек да знае кой е, каква култура е имал - макар и предавана по устен път. Фолклорът не е само песни, танци, движения, а и етични послания.
- Когато баща ви е създавал ансамбъла, каква беше основната му цел - да съхрани и съживи традицията за нас самите, или да представи пред света българския фолклор?
- Целта му е била преди всичко да съхрани за тук, защото тогава е било времето на Студената война и едва ли въобще си е представял, че ансамбълът ще тръгне по света. А само няколко години след създаването му първият пробив на Желязната завеса го правят именно те - с турне във Франция, Англия, Белгия, Холандия. На Запад тогава ахват, приемат го много възторжено...
- С какво нашият фолклор впечатлява толкова чужденците?
- Начинът на пеене е много специфичен и много "хваща душата". Чувала бях, че само в Япония, като чуели наш хор да пее наши песни, плачели. Но ние самите видяхме това в Англия. Танците ни са много динамични. Сърбите също имат много хубави танци, но като че тези тук са по-разнообразни, с повече комбинации на различни ритмични формули. България точно защото винаги е била център, в който се кръстосват пътища и култури, има страшно много фолклорни диалекти, които се отличават и по музика, и по танци, и по костюм, и по говор.
- Все пак трябва да отчетем, че сценичният танц, който играе ансамбъл "Филип Кутев" в представленията си, е нещо много различно от оригинала.
- Той е различен, няма как - ако ние направим на сцената едно селско хоро, мегданско, зрителите ще умрат от скука точно след пет минути. Просто не е възможно.
- Как присъстваше фолклорът във вашето семейство? Очаквали ли ли сте един ден да наследите Филип Кутев на кормилото на ансамбъла?
- Майка ми и баща ми непрекъснато обсъждаха служебни въпроси, някакви песни, постановки... това, което аз и сестра ми чувахме, бяха техните професионални ангажименти. Водеха ни на всички премиери. Да го наследя - не... Абсолютна случайност. Бях в академична среда, изучавах теория на музиката, работих и във фолклорна секция няколко години. Тогава много се пътуваше по селата, имаше какво да се запише, чуе и види. Но никога не съм си представяла, че мога да работя в ансамбъла. С мен запълниха една дупка тогава...
- И то в много труден период - началото на 90-те.
- През 1994 г. Преди 1990-а ансамбълът е получавал цялостна държавна издръжка във всяко едно отношение, след това - като в поговорката "Каквото за гол Хасан, това и за нас". Това се отнасяше за всички културни институти, а не само за нас. Но човек се приспособява. Ако иска да работи - работи, ако не иска - си седи на шапката.
- ДФА "Филип Кутев" е вече на 63 години, той е най-старият професионален ансамбъл у нас. Има ли пред него бъдеще?
- Бъдещето зависи най-вече от това кой ще работи. Какви изпълнители ще има, а и какви автори - композитори, хореографи. Баща ми например беше всяка вечер на концерт. Той имаше много широки познания. Сред приятелите му бяха художници, поети, писатели, актьори. Следеше въобще изкуството в момента, не само музиката, също и театъра... Ако има такива хора, с такива качества, които освен това да питаят уважение и любов към една култура от миналото и да могат да я възпроизвеждат със съвременните средства - ще го има и ансамбълът.
- Пострадаха ли фолклорът и фолклорните изпълнители от явлението попфолк?
- Мисля, че от явлението попфолк пострадаха естетиката и душевността на българина. Неговият вкус изобщо. Не фолклорът е пострадал, ами въобще българинът като цяло. Неговото ниво - психическо, душевно, етическо, е понижено. Възстановяването на нормите - етични и естетически, за съжаление отнема повече време, отколкото унищожаването. Преместването на центъра на ценности от едно към друго, което няма такива стойности, е много тъжно. Това е навсякъде впрочем, не само в музиката и не само тук.
Снимка: ЮЛИЯН САВЧЕВ Проф. Елена Кутева |
- За пръв път ли се прави такова "надиграване" между трите ансамбъла - "Филип Кутев", "Пирин" и "Тракия", каквото ще видим през май на откриването на "Салона на изкуствата"?
- Не, за трети. За пръв път се събрахме преди 17-18 години. Вторият път беше преди 7. Значи веднъж на десетилетие се събираме на една сцена. Само в нашия ансамбъл са 75 души, като добавиш и другите два ансамбъла, много хора ще излязат на сцената - танцьори, отзад оркестрите, зад тях хоровете... Калабалък ще има.
- Как се поддържа такъв голям ансамбъл?
- На нас държавата ни е работодател. Работим според методиката на делегираните бюджети. Тоест колкото повече билети продадем, толкова повече пари получаваме. За разлика от други културни институти ние нямаме своя зала - което ни струва доста скъпо, - така че изнасяме концерти и в спортни зали, и в читалища... През миналата година изявите ни само в България са 54.
- Битува мнението, че нашият фолклор е по-сърдечно приет в чужбина, отколкото у нас. Така ли е?
- Това мнение е в синхрон със схващането, че никой не е пророк в собствената си страна. Обаче. В България ние имаме много публика - и тя се увеличава, слава на Бога. Вече на няколко пъти ни се случва в някой град да искат да повторим концерт, тъй като интересът е по-голям от броя места в залата. Последно ни се случи в Кърджали. Залите са пълни, стават на крака, викат - това е много приятно, няма спор. Колегите от други ансамбли също могат да потвърдят, че са им пълни залите. Виждам положителна промяна във възприемането и интереса към нашата работа. На първо място има вече страшно много групи за танцов фолклор. Най-различни самодейни колективи към читалища, към училища, клубове частни и т.н. Също и хорови формации. Очевидно е, че има възбуден интерес. Дори мода - което, разбира се, не е лошо.
Когато аз станах директор, залата беше наполовина пълна, и то с традиционната ни публика - хора, които са били в ансамбъла, пенсионирали са се, техни роднини, наши и т.н. Тоест публика на една почтена възраст. Но постепенно започна да се подмладява - сега една голяма част са младежи и дори деца.
- А в редиците на ансамбъла как стоят нещата с "подмладяването"?
- Сега имаме няколко новички, току-що излезли от Хореографското училище. Повечето са негови възпитаници - един-двама да има, които са дошли от други танцови групи. Преди е било иначе. Събирали са ги от селата. Прави се конкурс и който иска - идва, показва какво може. Моите спомени от детските години са, че танцьорите бяха като едни гардероби - високи, мощни, широкоплещести. Такова беше моето чувство от първия състав на ансамбъла. Много силни танцьори бяха. Сега вече е по-различно, защото децата научават стъпките в училище, не ги носят вътре в себе си.
- Как приемате тази загуба на обредността, на автентичността във фолклора? Той става нещо, което се учи в училище, репетира се в залата, изучава се в институти...
- Това е неизбежно, защото фолклорния тип култура отдавна вече го няма. Макар следи от него да продължаваха да съществуват дълго време след това. Когато аз бях във фолклорната секция в БАН през 70-те години, имаше все още много носители на устната фолклорна традиция - възрастни хора, техни деца. С годините това наследство се губи - като почнем от обезлюдяването на селото, навлизането на многото медии, съвременния начин на живот.
- Лошо нещо ли е тази загуба?
- Това са фактите, не можем да се противим на развитието. Всичко еволюира. Хубаво е, че има форуми като събора в Копривщица, за които се хвърлят големи усилия и хората се опитват да възстановят това, което е било по техните места във вид на обичаи, костюми... Бих посочила и чуждия опит в това отношение. В скандинавските страни, например в Норвегия, ми направи силно впечатление това, че когато имат празник, те специално преди това си поръчват народни костюми по мярка, обличат си ги, отиват в центъра на града и се стараят да изпълняват това, което при тях отдавна е изчезнало. Много по-отдавна, отколкото при нас. Хубаво е човек да знае кой е, каква култура е имал - макар и предавана по устен път. Фолклорът не е само песни, танци, движения, а и етични послания.
- Когато баща ви е създавал ансамбъла, каква беше основната му цел - да съхрани и съживи традицията за нас самите, или да представи пред света българския фолклор?
- Целта му е била преди всичко да съхрани за тук, защото тогава е било времето на Студената война и едва ли въобще си е представял, че ансамбълът ще тръгне по света. А само няколко години след създаването му първият пробив на Желязната завеса го правят именно те - с турне във Франция, Англия, Белгия, Холандия. На Запад тогава ахват, приемат го много възторжено...
- С какво нашият фолклор впечатлява толкова чужденците?
- Начинът на пеене е много специфичен и много "хваща душата". Чувала бях, че само в Япония, като чуели наш хор да пее наши песни, плачели. Но ние самите видяхме това в Англия. Танците ни са много динамични. Сърбите също имат много хубави танци, но като че тези тук са по-разнообразни, с повече комбинации на различни ритмични формули. България точно защото винаги е била център, в който се кръстосват пътища и култури, има страшно много фолклорни диалекти, които се отличават и по музика, и по танци, и по костюм, и по говор.
- Все пак трябва да отчетем, че сценичният танц, който играе ансамбъл "Филип Кутев" в представленията си, е нещо много различно от оригинала.
- Той е различен, няма как - ако ние направим на сцената едно селско хоро, мегданско, зрителите ще умрат от скука точно след пет минути. Просто не е възможно.
- Как присъстваше фолклорът във вашето семейство? Очаквали ли ли сте един ден да наследите Филип Кутев на кормилото на ансамбъла?
- Майка ми и баща ми непрекъснато обсъждаха служебни въпроси, някакви песни, постановки... това, което аз и сестра ми чувахме, бяха техните професионални ангажименти. Водеха ни на всички премиери. Да го наследя - не... Абсолютна случайност. Бях в академична среда, изучавах теория на музиката, работих и във фолклорна секция няколко години. Тогава много се пътуваше по селата, имаше какво да се запише, чуе и види. Но никога не съм си представяла, че мога да работя в ансамбъла. С мен запълниха една дупка тогава...
- И то в много труден период - началото на 90-те.
- През 1994 г. Преди 1990-а ансамбълът е получавал цялостна държавна издръжка във всяко едно отношение, след това - като в поговорката "Каквото за гол Хасан, това и за нас". Това се отнасяше за всички културни институти, а не само за нас. Но човек се приспособява. Ако иска да работи - работи, ако не иска - си седи на шапката.
- ДФА "Филип Кутев" е вече на 63 години, той е най-старият професионален ансамбъл у нас. Има ли пред него бъдеще?
- Бъдещето зависи най-вече от това кой ще работи. Какви изпълнители ще има, а и какви автори - композитори, хореографи. Баща ми например беше всяка вечер на концерт. Той имаше много широки познания. Сред приятелите му бяха художници, поети, писатели, актьори. Следеше въобще изкуството в момента, не само музиката, също и театъра... Ако има такива хора, с такива качества, които освен това да питаят уважение и любов към една култура от миналото и да могат да я възпроизвеждат със съвременните средства - ще го има и ансамбълът.
- Пострадаха ли фолклорът и фолклорните изпълнители от явлението попфолк?
- Мисля, че от явлението попфолк пострадаха естетиката и душевността на българина. Неговият вкус изобщо. Не фолклорът е пострадал, ами въобще българинът като цяло. Неговото ниво - психическо, душевно, етическо, е понижено. Възстановяването на нормите - етични и естетически, за съжаление отнема повече време, отколкото унищожаването. Преместването на центъра на ценности от едно към друго, което няма такива стойности, е много тъжно. Това е навсякъде впрочем, не само в музиката и не само тук.
Вълнообразно
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. stela50
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. stela50
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69