Корупция и некомпетентност по високите етажи тресе държавата ни и то във всеки сектор. Една тема обаче остава встрани, а заради престъпно нехайство могат да бъдат загубени стотици и дори хиляди човешки животи.
Става дума за авиацията у нас и меко казано престъпни практики, които оставят в ръцете на некадърни хора немалко човешки съдби. Историята е дълга, а освен това е и с продължение, но е показателна за родната действителност – онази, в която царува шуробаджанащината, договорките, парите под маса и затварянето на очи в името на вечното престъпно другаруване.
През юли 2019 г. Патрик Ки, генерален директор на Европейската агенция за авиационна безопасност се среща с транспортния министър у нас Росен Желязков. Тогава държавата е била чудесно запозната с един голям проблем. България и Унгария заемат първите две места що се отнася до опасна авиация. Изпреварва ни Варшава. Нивото у нас се свързва с това в африканските държави. Патрик Ки изразява своята тревога заради множеството нередности, констатирани у нас по отношение безопасността в родната авиация и съответно сериозните последствия, които може да има.Страната ни би могла да бъде добавена в забранителния списък на въздушните превозвачи, които оперират в границите на ЕС.Именно тогава е даден последен жълт картон за страната ни. България има шанса да се коригира, но отново се превръща в прецедент – става първата държава в Европейския съюз, която изцяло влиза в нещо като “чакалнята” на EASA (Европейската агенция за авиационна безопасност). До този момент не само у нас, но и в други европейски държави в този списък са включвани конкретни оператори, но не и цяла страна. Въпросният списък е сигнал, че страната ни е под наблюдение и може всеки момент да бъде вкарана в черния забранителен списък за конкретен период от време.
Основният проблем? Ниското ниво на компетентност и професионализъм на работните кадри в структурите на националния контролен орган.
Смърди на корупция в българската авиация. Хора без управленски качества са назначени за ръководители на отдели. Български оператори или не се проверяват, или институциите си затварят очите пред нередностите и фирмите продължават да изпълняват своята дейност. Запознати с проблемите са Министерството на транспорта, ДАНС, прокуратурата и прочее институции. Нещата не са толкова прости, но механизмът е ясен – одитът или се прави проформа или отговорните, но непослушни инспектори се наказват. Съществува един много конкретен случай, който е красноречив за опасната реалност, в която битува българската авиация.
Става дума за конкретен български оператор, който е трябвало да бъде обект на годишен одит, който да започне през септември миналата година. За конкретната фирма отговаря конкретен инспектор на ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА). В края на септември е издадена заповед от шефа на ГВА (Христо Щерионов) по правилата – инспекторът, председател и още 5-6 души инспектори да проведат одит. Цял месец такъв не се случва, а операторът продължава да оперира. Междувременно главният инспектор получава предупредително обаждане от мениджмънта на компанията. Одитът бил направен, но със сменен председател. На негово място сложили стюардеса с 2 години опит в ГВА, разказва пред “Студио Хъ” Тодор Пенев, експерт по авиационна безопасност и пилот.
Това, което обаче се е случило, е малко по-различно и процедурата не ескалира до EASA.
“Реформите започнаха, след моя сигнала до Софийска градска прокуратура и разследването върви. Човекът, който заплашиха по телефона – председателят на Комисията, вече е уволнен. Става дума за човек с 10-годишен стаж”, разказва още Пенев.
“Изживявал съм това няколко пъти по времето на същото това правителство. По времето на Ивайло Московски изловихме пилоти и собственици на компании с фалшиви лицензи, предупредиха ме, носиха ми подкуп. Отказах. Московски много добре знаеше, че тези пилоти возиха по 100-200 пътници с фалшиви лицензи. Уволниха мен и други трима инспектори. Традицията се запази перфектно и при Росен Желязков. Ако знаете, че инспектор от ГВА е дал на един стюард да излита или на стюардеса да каца, ще се качите ли на самолета? Забранил съм на всички мои близки и приятели да не ползват. Същият инспектор работи в ГВА и в момента. Даде тест на италиански пилот на български език и го взеха”, разказва Пенев.
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69