15 Февр. 2022
Булфото Борислав Гуцанов и Николай Събев разясниха днес перспективите пред пристанищния бизнес.
Идеите за развитие на Пристанище - Варна няма да претърпят концептуални промени, но ще се търсят начини те да се реализират по-честно и прозрачно. Това се разбра от срещи днес на Николай Събев с местната морска общност и журналисти. Посещението на министъра на транспорта и съобщенията бе важно за пристанищния бранш, защото през двата месеца, откакто заема поста, той даде разнопосочни сигнали за вижданията на новото правителство.
В крайна сметка ще се мине бе изненади.
Превръщането на Варна - изток в увеселителна зона (каквато тя вече е в голяма част), изместването на товаро-разтоварната дейност изцяло във Варненското езеро и удълбочаването му ще продължат да са приоритетни цели, тъй както бяха през последните 15 години.
Дискусията на Събев с морските специалисти бе част от "мащабно обсъждане за развитието на пристанище Варна", което неговото министерство смята да организира на три етапа преди изработването на генерален план за порта. И именно защото предстоят още обсъждания, по някои въпроси Събев бе обран. Помагаше му социалистът Борислав Гуцанов, който е шеф на транспортната комисия в парламента. От разясненията на депутата стана ясно, че
все така ще се върви към освобождаване на Варна - изток,
като предстои обсъждането на отделни елементи (изцяло ли да се настанят атракции, или да се запази все пак някаква портова дейност и т.н.). Няколко пъти в дискусията хората от бранша споменаха как в зоната трябва са вмести обслужването на яхти - и за неспециалистите вече е ясно, че големите кораби ще бъдат разкарани.
"Удълбочаването трябва да продължи", каза Събев пред журналистите за проекта в езерото. Въпросът не бил в целесъобразността му, а как са изхарчени парите (инвестицията до момента коства около 500 млн. лв.). Министърът добави, че всичките събрани документи по проекта били предоставени на МВР, а имало и още да се събират. Даде да се разбере, че не е против документите да станат публични, стига да е възможно (част от дейностите са възлагани чрез инхаус процедури). Обеща гласност да получи и договора, по който ТЕЦ "Варна" стопанисва пристанището в село Езерово. Гуцанов също каза, че удълбочаването е необходимо да се извърши, но не както досега. Всичко това значи, че ще продължи реконструкцията на морското трасе, за да се ползва от по-големи кораби - новината е добра за терминалите на Варна - запад, които би трябвало занапред да поемат повече товари;
добра е и за околните частни портове.
Сред частниците е и Ахмед Доган, който през 2018 г. купи ТЕЦ "Варна" и порта към него в Езерово с намерението да развива мащабна пристанищна дейност. Като цяло Доган се настани в Езерово именно насред идеите за освобождаване на Варна - изток, изместване на портовата дейност в езерото и модернизиране на водния път в него - и веднага след появата му тези идеи, иначе стари, "ненадейно" получиха тласък.
На разговорите във Варна Събев разясни още, че не е против
държавните пристанищни терминали в бъдеще да бъдат дадени на концесия.
"Концесията е страхотен инструмент как може да се ползват държавните активи – стига да се използва умно, в обществен интерес", каза той. Правителството не бягало от концесия, искало концесия, но нещата трябвало да бъдат подредени, за да не се стига до "драми".
https://www.segabg.com/
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. kvg55
9. zaw12929
10. hadjito
11. sparotok
12. bosia
13. getmans1
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69