Фирмите вече ще трябва да доказват, че рекламираните от тях като “зелени” продукти наистина са такива.
Европейската комисия въвежда нови изисквания53 на сто от фирмите подвеждат потребителите с екологичните характеристики на продуктите, показва проверка
Финансови санкции грозят измамниците
Край на далаверите със “зелени етикети” възнамерява да сложи Европейската комисия с приемането на нови изисквания за компаниите, според които ще трябва да подкрепят с доказателства твърденията си, че техните продукти са благоприятни за опазването на климата. За да използват етикети като “естествен” продукт, “климатично неутрален” или с “рециклирано съдържание”, компаниите ще трябва първо да извършат научно обоснована оценка, оценявайки всички значими въздействия върху околната среда, за да докажат, че техният продукт наистина отговаря на твърдението, или продуктът трябва да премине проверка по схема за екологично етикетиране.
В момента използването на подобни етикети е част от маркетингова тенденция за налагане на продуктите на пазара чрез залагане на нарастващите еко настроения в европейското общество. Проучване на Европейската комисия (ЕК) през 2020 г. обаче установява, че от 150 разгледани продукта, носещи такива етикети, 53 на сто предоставят “неясна, подвеждаща или неоснователна информация” или с други думи няма доказателства, че щадят климата или, че са направени от рециклирани продукти.
Ако предвидените промени от ЕК бъдат приети, фирмите ще трябва първо да извършат научно обоснована оценка, включваща всички значими въздействия върху околната среда, за да докажат, че продуктите отговарят на описанието си на етикета. Те могат и да бъдат проверени дали това е така. След това акредитирано независимо лице ще трябва да провери твърдението, преди компанията да може да го използва публично. Предвижда се фирмите, които обявяват свои продукти или дейности за благоприятни за климата без доказателства, да бъдат изправени пред финансови санкции. Предложението ще обхване всички потребителски продукти, продавани в ЕС, освен ако не са обхванати от съществуващото законодателство, регулиращо определени етикети, например храни с етикет за органични продукти.
Целта на проекта е да се помогне на потребителите да се ориентира кои продукти са наистина екологични, както и да се отличат компаниите, чиито продукти носят реални ползи за околната среда.
Според експерти обаче дори и след промяната правилата няма да са достатъчно строги и ще дават възможност на компаниите да изберат данните или въздействието на своите продукти, които да докажат, че са “зелени”, “еко” и “щадят климата”. Специалистите твърдят, че вместо това е по-добре ЕК да наложи ясен европейски стандарт за всички.
“Може да имате един продукт, оценен по две различни методологии, и това ще ви даде напълно различни резултати”, коментира Марго льо Галу, програмен мениджър в организацията с нестопанска цел Environmental Coalition on Standards.
Сред правилата ще има изискване компаниите, чиито “зелени” претенции разчитат на закупуване на въглеродни кредити, за да компенсират собственото си въздействие върху околната среда, да разкрият това.
Преди да влязат в сила новите правила ще мине поне една година, тъй като те трябва първо да бъдат одобрени от Европейския парламент и от всички държави-членки на Европейския съюз.
Частни фирми издават сертификатите
http://www.budnaera.com
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. zaw12929
11. bosia
12. rosiela
13. getmans1
14. sparotok
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. sekirata
10. bateico