Прочетен: 948 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 11.07.2016 21:04
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА,
народен представител на ПП АТАКА
БУЛГАРТРАНСГАЗ, БУЛГАРГАЗ, ЕСО, ТЕЦ, ВЕЦ, АЕЦ, ПРИСТАНИЩА, ЛЕТИЩА, МАГИСТРАЛИ, СТРОИТЕЛСТВО, СОЦИАЛНИ, ОБРАЗОВАТЕЛНИ, ЗДРАВНИ, СИНДИКАЛНИ И РЕЛИГИОЗНИ УСЛУГИ МОГАТ ДА СЕ КОНЦЕСИОНИРАТ ЗА НАД 50 ГОДИНИ
Газопреносната мрежа на
България (управлявана от
Булгартрансгаз) и електроп-
реносната мрежа на страна-
та ни (управлявана от ЕСО),
които са жизненоважни за
националната сигурност на
държавата, ще бъдат даде-
ни на вечна концесия на не-
ясни чужди субекти
„Закон за вечните концесии“ – така бе квалифициран от депутати и граждански организации поредният антибългарски комплот, внесен в НС тихомълком с подписа на министър-председателя.
Още от първия член разбираме,че законът отъждествява публично-частното партньорство с концесията. Дефинирани са 3 вида концесии – за строителство, за услуги и за ползване на държавни и общински обекти
Чл. 1. (1) С този закон се урежда публично-частното партньорство, при което икономически оператор изпълнява строителство или предоставя услуги по възлагане от публичен орган чрез концесия за строителство или концесия за услуги.
(2) Този закон урежда и концесиите за ползване на обекти, които са собственост на държавата или на общини.
От този текст и от списъците на дейностите, подлежащи на концесиониране разбираме, че отсега нататък всяка икономическа дейност и всяка сделка ще бъде… концесия.
Законопроектът отменя тавана на срока, в който даден български ресурс може да бъде даден на концесия. В сегашния закон е фиксиран на 35 години максимум. В новия закон е казано само, че максималният срок на концесията ще се определя от „времето необходимо на концесионера за възвръщане на направените инвестиции и на разходите по експлоатация на строежа или на услугите и за получаване на доход от вложения капитал, при отчитане на прогнозирания икономически баланс и на цената на услугите, които ще се предоставят. В максималния срок се включват и всички удължавания, допуснати с всяка възможна опция или клауза за преразглеждане.“ (Чл. 34, ал 2)
Възложители (концеденти) ще бъдат отделни министри и кметове, вместо Министерския съвет и Общинските съвети, както беше досега. НС и ОбС може(!) да имат думата само при концесии, надвишаващи съответно 50 и 25 години:
Чл. 34 (3) Когато определеният от концедента максимален срок за концесия за строителство или за концесия за услуги е равен или надвишава 50 години, процедурата за определяне на концесионер може(!) да се открие след решение на Народното събрание, с което се разрешава във възлагането на концесията за така определения срок.
(4) За общински концесии за строителство и концесии за услуги, при които определеният от концедента максимален срок е равен или надвишава 25 години, процедурата за определяне на концесионер може(!) да се открие след решение на общинския съвет, прието с мнозинство от две трети от общия брой на съветниците. В случай, че срокът е равен или надвишава 50 години, за откриване на процедурата е необходимо и разрешение по ал. 3.
(5) Максималният срок на концесия за ползване не може да бъде по-дълъг от 25 години, освен ако със закон не е предвиден друг срок.
Концесиите вече няма да се дават с конкурс, в който най-добрата оферта печели. Обратно, новият закон предвижда те да се дават „в състезателен диалог“ при пряко договаряне с избрани от даден министър или кмет кандидати за концесия. По-голямо тържество на узаконената корупция българският парламентаризъм не познава!
КАКВО СЕ КАНИ ДА РАЗДАВА ПРАВИТЕЛСТВОТО?
Според Приложение 2 на концесии подлежат следните услуги:
- Предоставяне или експлоатация на фиксирани мрежи за обществени услуги във връзка с производството, преноса или разпределението на газ и топлинна енергия и на електроенергия (включително производството и търговията на едро и дребно с еленергия)
- Снабдяването на такива фиксирани мрежи с газ, топлоенергия и ел. енергия (включително производството и търговията на едро и дребно)
- Дейности по предоставяне или експлоатация на мрежи за обществени услуги в областта на автоматизираните транспортни системи, трамвайния, тролейбусния, автобусния транспорт и въжените линии;
- Дейности, свързани с експлоатацията на географски район с цел осигуряване на летища и морски или вътрешни пристанища или други терминали на превозвачи по въздушни, морски или вътрешни водни пътища;
Административни, социални, образователни , здравни и културни услуги, в т.ч. и услуги на държавното управление и отбраната;
- Услуги, свързани със социалната защита;
- Услуги, предоставяни от синдикални и политически организации, младежки сдружения и други членски организации;
- Религиозни услуги;
- Услуги на държавното управление за обществото като цяло;
- Пощенски услуги;
- Международни услуги ( в т.ч. услуги на екстериториални организации и служби; както и специфични услуги от международни организации и служби);
Според Приложение 1 на концесия подлежат следните строителни и монтажни работи:
- Сондажни, пробивни работи, вземане на проби, подготовка на участъци за добив, отстраняване на наноси, отводняване, драгажни работи;
- Строителство на сгради, мостове, виадукти, тунели, подлези, естакади;
- Далекосъобщителни линии и електропроводи,
- Релсови пътища, самолетни писти, магистрали, улици, пътища, други транспортни трасета;
- Водни канали, пристанища, речни брегови съоръжения, язовири и диги.
Веднага се набива в очи стремежът да се узакони скритата приватизация на печелившите държавни предприятия като Булгартрансгаз, Булгаргаз, Електроенергийният системен оператор (ЕСО), ТЕЦ, ВЕЦ (в активите на НЕК), БДЖ Товарни превози, „Български пощи“ ЕАД, пристанищата, летищата и пътищата на България.
Според информация, публикувана от Агенцията за обществени поръчки, новият закон за концесиите е разработен по договор с пряко договаряне (без конкурс) от Адвокатско дружество „Бузева и партньори“ на стойност 85 хил лв. без ДДС.
Управляващата партньорка на тази кантора, Таня Бузева, често се хвали в медиите със своите корпоративни клиенти – български и чужди, чиито интереси защитава.
Самият факт, че кантора, обслужваща корпоративни интереси, пише и законите на България, е вече скандал, който би трябвало да доведе до незабавното изтегляне на корупционния законопроекта от НС.
Да не говорим, че „Бузева и партньори“ са съчинили законодателно недоносче, пълно с противоречия и неясни понятия – прако следствие от очевидния стремеж да нагодят закона към разнопосочните интереси на лобитата, за които кантората работи.
МИКА ЗАЙКОВА: 100-ГОДИШНО ОТДАВАНЕ СИ Е ЧИСТА ПРОДАЖБА
Когато става дума за концесии, всеки специалист си задава следните въпроси: Кой, на каква цена, каква полза ще допринесе за държавата от даването на концесия? За съжаление този закон не дава отговор на въпросите.
Законопроектът казва, че този, който може да кандидатства за концесията, е сдружение, или лице, което според една поредица от условия не трябва да е осъждано за кражби, за злоупотреби, за участие в терористични организации, имал е проблеми с органите на сигурността и т.н. След това обаче на 10 страници се обяснява как същото това лице, което е крало, злоупотребявало, имало е проблеми със сигурността, работило е в зони със забранителен режим, може при известни условия да участва. Тоест, ние казваме от една страна кой не може да участва в състезанието за концесия, а после му намираме вратички да участва.
На каква цена това лице ще участва и кой ще я плати? Това също не е ясно. Пример за това е бъдещата концесия на летище София. Извинете, в закона ясно пише, че максималният срок за отдаване на концесия е 35 години. Докато 99 години е необозрим срок. Кой и как ще проконтролира какво е ставало след 100 години? Това си е чиста скрита продажба.
Още повече, че за тази концесия трябва да правим отделен закон и да обясним на българския народ защо ще дадем летището за 99 години на някого, който ще разполага с нашите лични данни (което си е проблем за националната сигурност) и ще отговаря за безопасността на полетите.
На каква цена даваме ресурса, все едно дали е природен или инвестиционен? И веднага се сещам за една концесия – Челопеч, от която ние вземаме жълти стотинки, а концесионерът изнася доста солидни капитали.
ПРОФ. КРЪСТЬО ПЕТКОВ: ИЗСМУКВАТ И ПОСЛЕДНИТЕ НАЦИОНАЛНИ РЕСУРСИ
Според мен този законопроект не спазва достатъчно строго европейските директиви и не отразява добрите европейски практики. От друга страна, повечето колеги, особено икономисти и финансисти смятат, че се смачква законът за публично-частното партньорство, той се подчинява на материята на концесиите. А едната и другата материя, едната и другата уредба не са едни и същи. Затова ние препоръчваме в новия закон да има специален раздел за публично-частното партньорство, или да не се погубва това, което е направено. Ако трябва – да се усъвършенства, да се даде възможност на държавно равнище, в предприятия за насърчаване на социални услуги да се развива. Стана ясно, че законът е направен предимно по лобистки съображения. Много яко са работили лобистите или онези, които са им поръчали да напишат закона. Сега чрез концесионирането се дава възможност да се изсмучат и последните национални богатства. Вместо за развитие на икономиката и подобряване на жизненото равнище на българските граждани те отиват за облагодетелстване на онези предимно големи частни корпорации. От над 600 концесионни договора понастоящем, да получаваме годишно едва-едва 80 милиона лв.?! Когато всяка година би трябвало милиарди да остават в държавния бюджет? Докарали сме я дотам да платим 1 милиард лева кръвен данък на американските инвеститори в „Мариците“, само защото някой преди 20-тина години е подписал неизгоден договор. Дано господа депутатите да се вслушат в експертите – и тогава да се направи един работещ закон за концесиите, отговарящ на националния интерес, и отделно от него закон за публично-частното партньорство.
Д-Р ИНЖ. АЛЕКСАНДЪР ТРИФОНОВ: НОВИЯТ ЗАКОН ПОЗВОЛЯВА НА ЧАСТНИЦИ ДА КОЛОНИЗИРАТ ЦЕЛИ ОБЩИНИ
Новият проект за закон за концесиите противоречи на документи на ЕС, например Регламент 1303 за усвояване на средствата в новия програмен период. В четири члена се третира публично-частното партньорство, а не концесиите. Тъй като при публично-частното партньорство се разбира едно взаимно действие – дали ще се направи едно съвместно дружество – това е един от документите на ЕК, при които публичният партньор е съдружник с частния партньор в една нова фирма. В новата фирма се участва само с вещни права и с финанси. Така беше и по закона за публично-частното партньорство, така е и по света – публичният партньор управлява и гарантира изпълнението на проекта, когато се използват европейски средства.
С новия закон ще наблюдаваме още по-силно срастване на определена икономическа олигархия с политическото тяло. Има опасност корпоративните интереси да колонизират общини. Когато концесионерът построи училище или социален дом, общината има задължението да му изплаща инвестицията 25 години. Той обаче може веднага да прехвърли вземанията си на колекторска фирма, на банка, и оттук нататък тя започва да си търси правата. И само една вноска да не бъде направена, общината може да бъде обявена в несъстоятелност. Това обаче рефлектира в държавния бюджет, тъй като в България 185 общини са на ръба, те разчитат само на държавни субсидии. Тогава концесионерът може да каже: „Щом общината не може да ми плаща, аз блокирам всичките й сметки и оттук нататък аз управлявам“. Т.е. общинската власт, държавната власт може да стане заложник на частния капитал, независимо дали е местен, чуждестранен, извънземен. И ние няма да знаем. Ще разберем едва когато дойдат да си искат вземанията. Прехвърлянето на вземанията трябва да стане с разрешение. Трябва да се знае на кого ги прехвърля. [Концесионерът] може да ги прехвърли на Ал Каида. Получава си от Ал Kайда парите и отива да си живее на Палма де Майорка или Сейшелските острови.
Намалете бройката на хора, които не прои...
Гнусна лъжа на един путински плъх
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. kvg55
9. zaw12929
10. hadjito
11. sparotok
12. bosia
13. getmans1
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69