Автор Велизар Велков
През 1517 г. османският султан Селим I се обявява за халиф – политически и духовен водач на правоверните мюсюлмани сунити. През 2014г. Абу Бар ал-Багдади прави същото.
Османската империя обявява своята сунитска интерпретация на Исляма за единствено правилна, а всички останали счита за отклонение от учението на пророка. Ислямска държава проповядва абсолютно същото.
Османската империя счита шиитска Персия за свой основен враг в ислямския свят и води множество войни срещу нея. Ислямска държава перманентно воюва срещу шиитски иракски милиции и със скорошните атентати в Техеран практически обяви война на Иран.
Османската империя не забранява другите религии, но облага изповядващите ги с тежки данъци, които в съответствие с повелите на Исляма те трябва да плащат с покорство и ги третира като второ качество граждани. Ислямска държава прави същото.
Османската империя налага на покорените народи печално известния кръвен данък и превръща децата им в еничари. Ислямска държава отвлича деца язиди, които подготвя за фанатизирани бойци и атентатори самоубийци – еничари от 21 век.
По време на Първата Световна Война Османската империя обявява джихад на Антантата. Един век по-късно Ислямска държава обявява джихад на „западните кръстоносци“.
Османската империя подлага на геноцид арменците. Ислямска държава – язидите.
Разпадането на Османската империя създава условия за политическа независимост на кюрдите и се правят редица опити за създаването на кюрдско държавно образувание. Разпадането на Исламска държава катализира същите процеси.
Османската империя се ръководи в съответствие с принципите на Шериата. Ислямска държава – също.
Османската империя толерира, организира и дори насърчава търговията с роби. Ислямска държава прави същото.
Османската империя разрушава множество сгради и вещи с изключителна културно-историческа стойност. Това се практикува и от Ислямска държава.
Османската империя не е национална държава. Тя е конституирана на теократичен принцип и множество чужденци заемат високопоставени политически и военни длъжности в нея. Единственото условие за това е да приемат Исляма. Ислямска държава функционира по абсолютно същия начин.
През цялото си съществуване Османската империя се намира в перманентна война със своите съседи и организира завоевателни походи срещу тях винаги когато ресурсите и го позволяват. Външната политика на Ислямска държава е същата.
По време на въпросните завоевателни походи, османските войски грабят, палят, рушат и изнасилват. По същия варварски начин действа и армията на Ислямска държава.
Пленените в резултат на тези походи хора биват избивани, принуждавани да приемат Исляма, продавани в робство или превръщани в сексуални робини на Османските големци. Така процедира със своите пленници и Ислямска държава.
Въпреки че допуска съществуването на други религии и ислямски деноминации, Османската империя провежда множество акции по насилствено принуждаване на определени общности в рамките на държавата да приемат Исляма. Това прави и Ислямска държава.
Към тези факти могат да се добавят и много други.
В резултат от гореизброените прилики неизбежно възниква въпросът – Каква е разликата между Османската империя и Ислямска държава и дали изобщо съществува такава?
И дали Ислямска държава всъщност не е аналог на Османската империя съществуващ в различен културно-исторически контекст?
Всеки адекватен анализ на тези въпроси неизбежно би завършил с категоричен утвърдителен отговор. Османската империя не е била особено различна от Ислямска държава.
Но въпреки че сериозна разлика между Османската империя и Ислямска държава на практика не съществува, съществува сериозна разлика в отношението на дадени анализатори към тях. И докато Ислямска държава с основание е обявена за върховна еманация на злото, много специалисти отричат бруталната истина за Османската империя.
Някои го правят от финансови подбуди. Като ноторно известните професори, които отричат Баташкото клане и Арменския геноцид и с охота участват в Ердогановите пропагандно-документални филми..
Други псевдо-историци като Емил Джасим виждат в Османската империя добра възможност за демонстрация на свободомислие, толерантност и прогресивност. И с жалки опити за оригиналничене се надсмиват над политически некоректния термин „робство“ .
Въпросните псевдо-историци би следвало да са наясно, че робството не се свежда до тежък физически труд, оскъдни хранителни дажби и бой с камшик. В античния свят е имало много квалифицирани роби – математици, философи, гладиатори и прочее, които са имали стандарт на живот значително по-висок от този на редовите свободни граждани. Но въпреки това са били роби в пълния смисъл на думата.
Защото подобно на българите в Османската империя, античните роби не са имали политически права и не са били равноправни със свободните граждани.
Нито богатите възрожденски родове, нито големите чорбаджийски къщи са адекватен аргумент срещу термина „робство“ и в полза на подмяната му с „присъствие“.Тъй като робството се дефинира в корелация със свободата, а не със салама.
Национално-освободителното движение е движение за освобождение от „робство“, а не от присъствие. Българският народ се е стремил към независимост от Османската империя, а не към липса на османско присъствие.
След Освобождението много турци продължават да присъстват на територията на Княжество България и българската общественост не се бори да се освободи от присъствието им. Борбата е била срещу робството и приключва с освобождението от робството.
Терминът „робство“ може да е неточен от гледна точка на историческата наука, но е несравнимо по-правилен от политически коректните евфемизми. Статусът на българското население през въпросния период е доста по-близо до този на античните роби, отколкото до този на свободните граждани.
Единствената разлика между Османската империя и Ислямска държава се състои в различните исторически условия, при които съществуват двете държавни образувания. Идеологията, отношението към покореното население, варварските практики и външната им политика са идентични.
http://www.lentata.com/page_9628.html
"Исляма последната надежда на революцията" – Сергей Илич Улянов, брат близнак на Ленин
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. sparotok
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69